Muziekdienst Mog: Een geduchte concurrent van Spotify?

Vorig artikel Volgend artikel

Als je dacht dat Spotify een patent heeft op het online streamen van muziek heb je het mis. Er bestaan nog tal van soortgelijke diensten, die net als het Zweedse bedrijf al jaren bezig zijn met het bouwen van een volledige online jukebox. Zoals het Amerikaanse Mog.com, dat zich in tegenstelling tot Spotify alleen op de Amerikaanse markt richt. 

Muziekdienst Mog: Een geduchte concurrent van Spotify?

Met 16 miljoen tracks blijft Mog achter als het gaat om de volledigheid van zijn muziekportfolio, en daarnaast is de dienst officieel dus (nog) niet in ons land beschikbaar. Via een IP blocker kun je echter toch toegang krijgen tot de site. 

Wat interessant is aan Mog dat het weliswaar een zelfde soort product is als Spotify, maar toch een aantal zaken anders aanpakt. Zo heeft Mog 3 verschillende abonnementsvormen: Gratis online luisteren met advertenties, online luisteren zonder reclame voor 5 dollar per maand, en online én op je mobiel luisteren voor 10 dollar per maand. De advertenties die Mog toont aan gratis gebruikers zijn bovendien banners in de webinterface, in tegenstelling tot de vervelende audioreclames bij Spotify en een andere grote concurrent: Pandorra. Gratis gebruikers moeten hun muziekstreams echter wel eerst zelf verdienen. Dat doen ze - net als bij Dropbox - door hun vrienden uit te nodigen voor Mog en de dienst verder te ontdekken. 

Mog lijkt in Amerika, ondanks de groeiende populariteit van Spotify, nog steeds aardig aan de weg te timmeren. De strategie om zich sinds 2006 enkel en alleen op hun 'home country' te focussen heeft er in elk geval voor gezorgd dat het daar momenteel de muziekdienst is die op het meeste hardware devices te beluisteren is. Zo is Mog niet alleen toegankelijk op de iPhone, iPad, Android en via Web, maar kunnen ook bezitters van een Google TV, Sonos, Apple TV, Roku en BMW, Mini Cooper of Ford de dienst beluisteren. Want jawel, Mog heeft deals met deze automerken, en wordt standaard meegeleverd in alle nieuwe modellen sinds 2012. 

Afgelopen zomer werd Mog voor 'slechts' 14 miljoen dollar overgenomen door telefoonfabrikant HTC. Alhoewel de dienst goede partnerdeals heeft lukte het ze nooit om enorm groot te worden. Ter vergelijking: Mog heeft ca. 500,000 actieve gebruikers (inclusief alle gratis luisteraars), Spotify heeft inmiddels 3 miljoen betalende leden wereldwijd. Alhoewel Spotify dus niet echt iets te vrezen heeft van Mog, valt er van generatiegenoot en concurrent Mog echter vast nog het één en ander op te steken. 

BMW%2BApps%2BMOG%2BIntegration%2B1502
BMW%2BApps%2BMOG%2BIntegration%2B1512
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies