Bookreview: We-Think

Vorig artikel Volgend artikel

Aanstaande woensdag staat Charles Leadbeater op Picnic 08, in de Westergas. Voor degenen die niet kunnen wachten, alvast een review en samenvatting van de grote lijnen van zijn boek. Als je in de online industrie werkt, kan het boek We-Think je niet ontgaan zijn. Of in ieder geval kan de trend waarover dit boek gaat, die ook wel crowdsourcing wordt genoemd, niet aan je voorbij gegaan zijn...

Geen uitgever-sites meer die publiceren voor hun publiek, maar tools waarmee mensen zelf content kunnen creëren. Niet meer 1 persoon die op zijn kamertje zit te bedenken hoe een concept in elkaar zit, maar collectief werken aan het beste idee. Wij met z'n allen en hoe we ons (gaan) gedragen op internet, dat is waar dit boek helemaal om draait.

We-Think is een erg inspirerend boek en opent ogen voor de toekomst. Vooral het feit dat de schrijver dit boek met 257 andere mensen heeft 'geschreven', is ijzersterk.

De hamvraag: hoe beïnvloedt de hele social / online collaboration trend het internet en alles om ons heen?

Bookreview: We-Think

I-Think v.s. We-think, alles wordt social
Het boek begint met een inleidend verhaal, voornamelijk over wat de hele social (en crowdsourcing) trend eigenlijk voor invloed heeft op ons leven, de maatschappij, het web, de omgeving, etc.

Online zichtbaarheid en activiteit wordt steeds belangrijker voor individuen, aldus het boek. Veel mensen leveren een bijdrage op het web, zijnde in de vorm van een social network, blog, video of foto's. We-think kan een bijdrage leveren om dit te ordenen:

"The more I-Think there is, the more content and information we create, the more we will need We-Think to sort it."

Maar niet alleen voor personen wordt online activiteit belangrijker. De input van veel individuen samen, beïnvloed onze maatschappij, bedrijven en de mensen om ons heen. Personen werken steeds vaker mee aan ontwikkeling van ideeën van henzelf en anderen.

Daarnaast (en vaak ook tegelijkertijd) delen zij allerlei informatie over henzelf op internet. Het wordt belangrijker om je online 'imago' te managen. Wat zegt de informatie op het internet over mij als persoon? Een mooie quote hierover:

"In the economy of ideas that the web is creating, you are what you share - who you are linked to, who you network with and which ideas, pictures, video's, links and comments you share."

Wat maakt een We-Think initiatief succesvol?
Het enthousiasme om mee te werken aan collectieve online initiatieven, wat vaak kosteloos en belangeloos gebeurt, is in veel gevallen al bewezen. Kijk bijvoorbeeld naar sites als Wikipedia en OhMyNews.com. Het wordt door alle deelnemers gezien als een gezamenlijke onderneming. Het boek staat trouwens boordevol met voorbeelden van 'we-think', waarvan veel ook offline bedrijven en ideeën zijn.

Succesvolle We-Think initiatieven zijn gebaseerd op drie pijlers, namelijk: deelname (participation), erkenning (recognition) en samenwerking (collaboration).

Voor We-Think is het daarnaast belangrijk dat de samenstelling van de groep divers is. Er moet niet te veel één richting op gedacht worden, waardoor 'aanhangers' het gevoel hebben dat ze zich moeten conformeren aan een gezamenlijk gedachtengoed en kan 'kakofonie' ontstaan.

Ook is succes vaak afhankelijk van de manier waarop het een en ander georganiseerd is. Er is meestal één initiatiefnemer die iets start vanuit zijn of haar kennis. Deze trekt mensen aan en wordt al vrij snel omringd door een aantal enthousiastelingen, die diverse zaken regelen en op poten zetten passend bij hun expertise. Vervolgens zijn er veel mensen die graag hun mening geven en in verschillende mate bij het initiatief betrokken raken.

Waarom doen mensen mee aan We-Think initiatieven?
Waarom mensen meedoen aan 'we-think'-achtige dingen? Daar kunnen we kort over zijn. Dit is een herhaaldelijk terugkomend onderwerp in het boek: mensen willen erkenning. In Massive Multiplayer online games willen mensen dat hun 'skills' erkend worden en hun bijdrage aan de samenwerking d.m.v. clans. Als mensen samen boeken schrijven, willen zij graag horen dat ze een waardevolle bijdrage leveren en weten hoe ze zichzelf kunnen overtreffen. Alles draait om erkenning van persoonlijke kwaliteiten, ervaring, kennis, etc.

In het boek zijn veel verschillende kanten van het verhaal belicht, waarschijnlijk doordat veel verschillende mensen een bijdrage aan het boek hebben geleverd. Dat is duidelijk te merken en maakt het boek, naar mijn mening, op sommige punten minder sterk. Een aantal delen van het boek zijn hierdoor te beschrijvend en uitgebreid.

Consumeer  & draag bij aan We-Think
Ik zou zeker aanraden dit boek te lezen, het biedt voldoende stof tot nadenken en inspireert voor het bedenken van toekomstige (online) initiatieven.

Geen zin om te lezen? Bezoek dan zijn lezing op Picnic, aanstaande woensdag om 13.45 uur op het 'hoofdpodium'.

Heb je het boek al gelezen en wil je er meer over weten? Of belangrijker nog: wil je ook zelf een bijdrage leven? Bezoek dan vooral Wethinkthebook.net.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies