Vijf van de beste interactieve campagnes van het afgelopen jaar

Vorig artikel Volgend artikel

Het bekijken van hoogstaande internationale online campagnes blijft één van de allerbeste manieren om je eigen creativiteit van een boost te voorzien. Dachten ze ook bij Google, en daarom lanceerde het bedrijf enkele jaren geleden de Creative Sandbox site, waarop het allerbeste interactieve werk verzamelt wordt. Dat leidt ook dit jaar weer tot een aardig overzicht van misschien wel 5 van de beste interactieve cases van het afgelopen jaar: 

Vijf van de beste interactieve campagnes van het afgelopen jaar

1) IKEA Small Scene

Om te benadrukken dat IKEA praktische oplossingen biedt in kleine ruimte, richtte het bedrijf een kleine woonruimte in midden op een van de drukste treinstations in Warshaw. Acteurs speelde er elke dag een aantal huiselijke situaties na, die live te volgen waren via Facebook. Fans konden feedback geven, waarop de acteurs hun inrichting aanpasten. De campagne resulteerde in 5,000 nieuwe Facebook fans, 53,000 kijkers op de pagina, 25,000 video streams en 1,400 reacties. 

2) Topman Generation

Fashion voor mannen is weliswaar een sterk groeiende business, maar het blijkt voor marketeers nog best lastig om mode naar mannen te communiceren. Merkte het Britse bedrijf Topman de laatste jaren. Om toch haar doelgroep te bereiken bedacht de winkelketen het eerste iPad magazine over fashion voor mannen. In een flipboard achtige interface wordt niet alleen allerhande multimedia content aangeboden, de social media integratie in het magazine zorgt ervoor dat de populariteit van het blad zich organisch onder de doelgroep verspreidde. 550,000 bezoekers downloaden den app, en 55% daarvan twitterde content uit het magazine. Uiteindelijk maakte 3% van alle lezers de overstap naar de Topman online shop. 

3) UNIQLO Dry Mesh Project

Uniqlo is een modemerk dat al vele jaren hoge ogen gooit met zijn creatieve online campagnes. Dit jaar bedacht het bedrijf een aardige stunt op Pinterest: Het maakte een aantal enorm lange afbeeldingen van zijn 'Dry Mesh' kledingcollectie en vroeg fans om deze afbeeldingen te pinnen op het op dat moment immens populaire Pinterest. Het resultaat: 55 miljoen impressies van de nieuwe collectie, die door zijn enorme afbeeldingen formaat behoorlijk opviel. 64 mediabronnen pakten de stunt op en schreven over het uiterst simpele idee. 

4) American Express 'Shop Small' 

Een van de meest sympathieke campagnes van het afgelopen jaar was waarschijnlijk die van American Express. Op de dag na Black Friday, traditioneel het moment waarop alle grote warenhuizen een mega-uitverkoop hebben, nam AmEx het initiatief voor 'Small Business Saturday': Een dag waarop Amerikanen werden aangemoedigd om nu eens niet bij grote ketens, maar bij small business owners te gaan winkelen. De campagne was een doorslaand succesm, en verzamelde in een mum van tijd ruim 3 miljoen Facebook fans. Het midden en kleinbedrijf in de VS zag zijn omzetten met gemiddeld 23% stijgen en zelfs Obama ging met zijn kinderen de stad in om het event in woord en daad te supporten. 

5) The view from the Shard

Hoe verkoop je al kaartjes voor een attractie die nog niet eens af is? Dat was de uitdaging voor de projectontwikkelaars van The Shard, Londen's laatste architectonische aanwist en binnenkort het hoogste gebouw in de stad. Bureau M&C Saatchi bedacht een online campagne de bekendheid en ticketsales voor The Shard al maanden van te voren op gang moest brengen. Dat deden ze door een prachtige website te maken waarop de bezoeker alvast in panorama view van de skyline over Engelands hoofdstad kan genieten. 10% van alle sitebezoekers kocht direct een kaartje om het na de opening in het echt te gaan zien. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies