De filosofie van Flipboard

Vorig artikel Volgend artikel

De CTO van Flipboard, één van 's werelds populairste iPad apps met ruim 20 miljoen gebruikers, is een Nederlander. Arthur van Hoff werkt en woont inmiddels al vele jaren in Sillicon Valley aan diverse startups die hij over het algemeen erg succesvol verkocht aan grote bedrijven.

Zo ook zijn Ellerdale project, dat 2,5 jaar geleden werd overgenomen door de bedenkers van Flipboard. Van Hof bleef aan als CTO, en stond de afgelopen aan de wieg van Flipboard's iPad, iPhone en Android app. Vorige week was hij kort in Nederland om over Flipboard te praten tijdens een bijeenkomst van The Amsterdam Fellows

De filosofie van Flipboard

Van Hoff is in Nederland om bij te praten met een tweetal nieuwe rekruten. Net als in Nederland hebben startups in The Valley veel moeite om getalenteerde mobiele developers te vinden. Vandaar dat de Flipboard CTO altijd goed contact is blijven houden met zijn oude universiteit, de TU Twente. Elk jaar biedt hij één of twee studenten Informatica de kans om een half jaar stage te lopen bij zijn bedrijf in San Francisco. Dit jaar waren dat twee jongens die voor Flipboard de huidige Android app bouwden. Volgende maand ontvangen ze hun visum en vertrekken ze voorgoed naar California om daar defintief bij Flipboard in dienst te treden.  

Het succes van Flipboard is volgens van Hoff het feit dat ze zich altijd gefocussed hebben op het perfect opleveren van hun producten. 'Toen ik voor het eerst bij Flipboard op bezoek ging en ze me hun prototype voor de iPad app lieten zien, zei ik dat ze deze zo snel mogelijk moesten doorvertalen naar een iPhone en Android versie. Dat is nu 2,5 jaar geleden. De tactiek om steeds te focussen op één platform, en daar een hele goede app voor te maken, is de enige juiste gebleken'. De Android app werd uiteindelijk pas drie maanden geleden gelanceerd. 

Flipboard is volgens de founders van het bedrijf een samenkomst van drie ontwikkelingen: 'The beauty of print, social media and the magic of the iPad'. CEO Mike McCue en co-founder Evan Doll kregen hun idee voor de app toen ze zich afvroegen hoe het internet er uit zou zien als ze dit geheel opnieuw zouden kunnen vormgeven. 'Met de komst van websites is content er niet mooier op geworden' vertelt van Hoff. 'Foto's worden verkleind tot thumbnail formaat, we voegden een browserscherm, navigatiebalken, hyperlinks en andere noodzakelijke rommel toe. De schoonheid van print gaat verloren, en dat wilden de founders met Flipboard terugbrengen, op interactieve wijze'. 

flipboard2

Flipboard staat nu wereldwijd bekend als het eerste 'social magazine for mobile'. Als CTO spendeerde van Hoff de afgelopen jaren veel tijd aan het uitwerken en verbeteren van een algoritme dat voor een groot deel het succes van de app bepaald. Gebruikers kunnen Flipboard koppelen aan hun Facebook en Twitter account om gepersonaliseerde content te krijgen. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de 'sociale nabijheid' van je social network: Familieleden of vrienden waarmee je veel communiceert krijgen een hogere ranking dan anderen. Dit is bepalend voor de content die je in je persoonlijke Flipboard magazine te zien krijgt, naast de onderwerpen en thema's die je zelf kiest.  

Het geloof in Flipboard is groot. De Amerikaanse startup haalde in 2 investeringsrondes ruim 60 miljoen dollar op. Genoeg om de komende jaren vooruit te kunnen. Want voor het doen laten slagen van het beoogde businessmodel (advertentie rev-share met uitgevers) zijn eerst nog veel meer gebruikers nodig. Dat zijn er nu zo'n 20 miljoen, en de hoop is dit met de introductie van de Android app nu snel te laten doorgroeien naar 100 miljoen.

Volgens van Hoff staan Android toestelfabrikanten zoals Samsung erg welwillend tegenover een samenwerking met Flipboard. Voor hen is het bij uitstek interessant om hun gebruikers een 'iPhone experience op een Android toestel' te kunnen bieden. Vandaar ook dat de Flipboard app preinstalled komt op de nieuwe Samsung Note II. Het is voor andere tablet gebruikers te hopen dat er ook snel een Flipboard op nog groter Android formaat volgt. Als dat eenmaal zover is, kon het nog wel eens erg hard gaan met Flipboard. 

couch-shot-flipboard-undesigned-web
Flipboard
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies