Boek Verdiende aandacht verdient tijd om gelezen te worden

Vorig artikel Volgend artikel

Hoeveel boeken ken je waarin het verstandig is om achterin te beginnen? Sinds kort ken ik er in ieder geval één. Wanneer je achterin begint in Verdiende aandacht zie je namelijk al snel de lijst van 50 visionairs (met mini-bio!) staan die auteur Klaas Weima de afgelopen jaren interviewde. Namen als Tim O’Reilly, Guy Kawasaki, Philip Kotler, Erwin Blom, Jim Stolze en Nalden schieten voorbij. Voer voor de communicatie-experts en marketingguru's.

Boek Verdiende aandacht verdient tijd om gelezen te worden

Verdiende aandacht is niet alleen de titel van het boek, maar ook het begrip dat Weima bekend wil maken. Oók achterin het boek staat de beknopte omschrijving. "Verdiende aandacht: communicatiestrategie waarbij mensen zelf het kanaal zijn om merkboodschappen of content te verspreiden, zonder dat een adverteerder hier direct invloed op heeft." Deze vorm van aandacht bestaat naast andere vormen van aandacht zoals gekochte aandacht (reclames e.d.) en relationele aandacht (adverteerders maken gebruik van eigen kanalen om een commerciële boodschap te verspreiden).

Van een boek dat geïnspireerd is door 50 visionairs zou je verwachten dat het een onsamenhangend geheel zou zijn van allerlei ideeën. Niets is minder waar. Weima zet helder zijn eigen visie op het huidige marketinglandschap neer en ondersteunt deze regelmatig met quotes en cases van de visionairs. Als een onderbouwing. Het boek is opgedeeld in zes hoofdstukken startend met een inleiding en achtergrond, vervolgens een beschrijving van de veranderende strijd om aandacht, het sociaal alternatief (social media zijn een middel in het verkrijgen van verdiende aandacht) en een beschrijving van de reis naar verdiende aandacht (hoe doe je dat) om af te sluiten met een hoofdstuk met casebeschrijvingen en een hoofdstuk ‘Inspiratie voor onderweg’. Deel vier, de reis naar de verdiende aandacht, is uiteraard het belangrijkste en meest uitgebreide deel van het boek.

In dit vierde deel wordt gebruik gemaakt van de ‘reisplanner’. Dit is een soort stappenplan om te komen tot verdiende aandacht. Een ‘soort stappenplan’ want het vertelt je niet precies wat te doen. De reisplanner geeft voornamelijk houvast zodat je zelf voor jouw bedrijf keuzes kan gaan maken. De reisplanner zegt bijvoorbeeld wel dat je een doelstelling moet hebben voor je aan de slag gaat met sociale media (want die zijn onmisbaar wanneer je aandacht wil verdienen) maar zal niet bepalen wat die doelstelling is. In het boek staan een hoop handreikingen van mogelijke doelstelling maar natuurlijk je zelf kiezen. Hetzelfde geldt voor de mogelijke methodes en het soort content dat je in wil gaan zetten. Verwacht van het boek geen kant-en-klare antwoorden, die bestaan niet wanneer je authentiek wilt zijn, maar wel een houvast van de aspecten waar je aan moet denken. De handvatten die je krijgt staan in de schematische reisplanner, deze staat ook op de website die bij het boek hoort

De ideeën van Weima over het verdienen van aandacht zijn, zoals gezegd, gebaseerd en ontrokken aan de vele interviews die hij hield. Deze interviews houdt Weima gelukkig niet voor zichzelf. Wanneer je zijn blog bezoekt kun je alle podcasts naluisteren. Nog makkelijker wordt het wanneer je de iPhone of iPad app gebruikt. Met gratis iPhone app kun je onder andere de QR-codes achterin het boek scannen om direct naar de podcast te gaan. De iPad app bevat zelfs het hele boek én alle podcasts. Mocht je een iPad hebben dan is het prijstechnisch ook erg interessant om voor de digitale versie van het complete boek (in app-vorm) te kiezen. De app kost slechts € 4,99. Terwijl het papieren boek 25,- euro kost.

De podcasts zijn erg leuk wanneer je een luisteraar bent of meer achtergrond bij bepaalde ideeën wilt hebben. Maar ook zonder deze interviews te beluisteren is het boek erg lezenswaardig. Weima zet een aantal verschillende ideeën en methodes overzichtelijk bij elkaar en weet zijn visie op verdiende aandacht goed over te brengen. Ook zonder de onderbouwing van de vele interviews is zijn verhaal geloofwaardig, bruikbaar en erg handig.

anouk

Deze boekreview is geschreven als onderdeel van de blogtournee van Verdien de aandacht. In de komende weken zal op veertien verschillende blogs aandacht aan het boek besteed worden. Hiertoe kregen veertien bloggers het boek opgestuurd om er blog aan te wijden. Via het boek heb ik inmiddels geleerd dat dit onder de methode van ‘sociale invloed’ valt. Hierbij maak je gebruik van invloedrijke personen (zoals bloggers of fans van jouw merk) om jouw verhaal door te vertellen.

Gisteren werd de tournee afgetrapt op verdiendeaandacht.nl, morgen is likeconomics.nl aan de beurt.  

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies