Zwangere Marissa Mayer is de nieuwe CEO van Yahoo!

Vorig artikel Volgend artikel

Het nieuws dat Marissa Mayer van Google overstapt naar Yahoo kan gisteravond niemand ontgaan zijn. Op Twitter werd al gesproken van 'The biggest transfer in Tech'. Uiteraard heeft dat op de eerste plaats te maken met de opmerkelijke overstap van het succesvolle Google naar de noodleidende concurrent Yahoo!. Maar ook het feit dat Sillicon Valley maar erg weinig vrouwelijke CEO's kent is reden voor verbazing allom. 

Zwangere Marissa Mayer is de nieuwe CEO van Yahoo!

Bij Google was Marissa medewerker nr 20 op de payroll. De afgelopen 13 jaar was ze samen met Google's co-founders Larry Page en Sergey Brin verantwoordelijk voor de user interface van tal van producten waaronder de iconische homepage, Google Maps en Google Earth. Sinds 2010 was ze vice president van de Location afdeling binnen het bedrijf, een tak met meer dan 1,000 medewerkers. 

Het nieuws dat Marissa een overstapt naar concurrent Google kwam gisteren bijna net zo onverwacht als de mededeling dat ze zwanger is en in oktober haar eerste kindje verwacht. Via een tweet maakte de 37-jarige topvrouw dat nieuws eveneens bekend. Nadat ze een paar uur daarvoor dus haar voormalige werkgever opbelde om haar baan op te zeggen. Naar verluid begint ze vandaag al bij Yahoo. 

Mayer is de 5e CEO van Yahoo in ruim een jaar tijd. Het eens zo succesvolle internetbedrijf wist het afgelopen decenium onvoldoende in te springen op innovaties op gebied van zowel social als search. De profilering ten opzichte van giganten als Facebook en Google is op dit moment onduidelijk alhoewel alle Yahoo sites bij elkaar (o.m. Flickr, Yahoo Weather en Monster.com) nog steeds 600 miljoen bezoekers per maand trekken. 

Dat gegeven triggerde Marissa naar eigen zeggen, en ondanks dat er komende tijd flink gesaneerd moet worden (er staan 1000 banen op de tocht) is ze enthousiast om met de reorganisatie aan de slag te gaan. Waar volgens de kenners vooral behoefte aan is is een eenduidige koers voor een op dit moment 'stuurloos schip'. Als een van de verantwoordelijken voor het 'less-is-more' design binnen Google lijkt ze in ieder geval de aangewezen persoon om het oerwoud van Yahoo producten om te toveren tot een fraaie designtuin. 

Marissa-Mayer
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies