Facebookberichtje hot topic en wereldnieuws

Vorig artikel Volgend artikel

Ga je als (dagjes)tourist naar Amsterdam, dan let je extra goed op je spullen. 'Stel je voor dat je portemonnee gejat wordt!' Raak je iets kwijt, dan weet je gewoon dat je het nooit meer terug zult zien. Of toch wel? Roland van Gogh plaatste een bericht op Facebook, had in een mum van tijd tienduizenden shares en scoorde hiermee internationaal mega publiciteit. Een mooie case van zowel de kracht als de gekte rondom social. 

Facebookberichtje hot topic en wereldnieuws

Het verhaal
Voor wie het nog niet voorbij heeft zien komen: schoonvader vindt een Nikon in de trein op het Amstelstation, jongen plaatst bericht op Facebook (open pagina), krijgt binnen 10 uur al 10.000 shares (dat aantal staat inmiddels op 57.487) en het lijkt erop dat de eigenaar van het toestel een dag later al gevonden is. Een Canadees op rondreis door Europa met wel enorm veel geluk. 

Kracht van Facebook
Waar veel marketeers, merken en anders social media pro's van dromen, bereikt een gewone consument in een mum van tijd. De 'ware' kracht van het sociale medium. Iemand die de moeite doet om een ander, een totaal onbekende, te helpen. Niet zelf die camera houden, maar kijken of het lukt om de eigenaar te vinden wordt gestimuleerd en zijn bereik wordt tig keer vergroot dankzij de populariteit.

Uitzonderlijk omdat het zo snel zo groot geworden is en nog eens een extra boost doordat dergelijke gebeurtenissen ook onder een vergrootglas liggen. Zo is een tweet van een bekend persoon tegenwoordig al de basis voor een nieuwsbericht, maar ook de 'sociale revolutie kracht' van Facebook trekt de aandacht. Het succes van de post is niet onopgemerkt gebleven. Zowel in Nederland (Radio 1, 3FM, AD) als internationaal (Australië, België en Duitsland). Publiciteit die je met de gemiddelde PR-aanpak echt niet voor elkaar krijgt en misschien is dat maar goed, dan blijven uitzonderingen uitzonderlijk. 

Schermafbeelding%202012-06-30%20om%2017.33.11
Schermafbeelding%202012-06-30%20om%2017.39.32
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies