Bookreview: Stratego voor Vrouwen

Vorig artikel Volgend artikel

Stratego® voor Vrouwen klinkt misschien als een vilein en vijandig handboek voor de Rita Verdonks van deze wereld, maar dat is het allerminst. Het is een zakelijk managementboek voor mannen en vrouwen alike die zich graag eens verdiepen in de manier waarop mannen en vrouwen in zakelijk handelen verschillen, en hoe deze verschillen in de praktijk te overbruggen zijn.

Eén van de meeste leerzame hoofdstukken uit het boek maakt een grof onderscheid in de diverse mannelijke- en vrouwelijke collega’s die we allemaal wel eens tegenkomen. En hoe met deze diverse persoonstypen het beste om te gaan valt. Neem bijvoorbeeld de echte Netwerk man. Je kent ze wel: die snelle gasten van Sales. Vlotte babbel, charmant, maar ook vaak behoorlijk opportunistisch. Toch zorgen dat een project jouw kant op stuurt?

Bookreview: Stratego voor Vrouwen

Wat helpt is om tijdens een meeting een heel eind in zijn charme en onbegrensd enthousiasme mee te gaan, te benadrukken hoe híj er beter van wordt als jullie het op jouw manier aanpakken, en na afloop van die meeting vol grootse plannen, wel meteen álle afspraken zwart op wit op mail te zetten. Anders zal hij er zich een week later amper iets van herinneren.

Geen bakerpraatjes, in alle mensen die je in het dagelijks leven tegen komt zitten kenmerkende eigenschappen die hun handelen bepalen. Dit gedrag herkennen en je realiseren waar het vandaan komt, maakt dat je in je dagelijks werk minder conflicten hebt en vaker je zin krijgt. Het leert je echter ook iets over jezelf: Ben jij een ferme topvrouw (Neelie Kroes, Margaret Thatcher), een eigenwijze onderneemster (Ayaan Hirsi Aali), een zorgzame vredestichter (Oprah Winfrey), een charmante verleidster (Katja Schuurman), een ingetogen stille kracht (Meryl Streep), of een naïef kindvrouwtje (Paris Hilton, Marijke van Helwegen)?

Natuurlijk staat het boek ook stil bij ‘de weg naar de top’ en de reden dat er op dit moment in Nederland nog zo weinig vrouwen op hoge posities te vinden zijn. Volgens de schrijfsters is dat geen onverklaarbaar verschijnsel: Mannelijke managers kiezen nu eenmaal vaker mannelijke opvolgers simpelweg omdat het ‘hun eigen soort is’. Mannen kennen zichzelf, en weten daarmee wat voor vlees ze in de kuip hebben. Vrouwen blijven onbekend terrein, en hun stijl van werken is in dit geval vaak het gevreesde onbekende.

Daarnaast vertonen vrouwen typisch gedrag waarmee ze hun eigen doorgroei vaak belemmeren. Zo zijn ze van nature veel bescheidener dan mannen en zouden ze vaker hun successen moeten claimen. Daarnaast zijn vrouwen vaker dan mannen in de veronderstelling dat hun uitblinken wel wordt opgemerkt door de omgeving, en ze te zijner tijd vanzelf worden aangedragen voor een promotie. Fout. Wil je stappen maken, dan zul je dit altijd zelf moeten aangeven en duidelijk maken.

Maak ook niet de fout vaak de ‘onzichtbare probleemoplosser’ te zijn. Vrouwen hebben er, meer dan mannen, een handje van om problemen te willen voorkomen, in plaats van ze op te lossen. Dat lijkt slim, maar in de praktijk kan het geen kwaad eens een keer iets te laten escaleren. Het blussen van een brand krijgt achteraf meer lof en aandacht dan het voorkomen ervan.

strat1

Stratego® voor Vrouwen staat ook stil bij de diverse stadia van je (management)carrière. Beginnende bij de fase van ‘hulpeloosheid’: je begint net, en maakt je afhankelijk en geliefd bij anderen door om hulp te vragen. Je groeit door naar de fase waarin je ‘bondgenootschappen’ aangaat met anderen, het spel leert spelen en gecoached wordt door een mentor. Uiteindelijk hou je aan deze fase genoeg lef en zelfvertrouwen over om echt aan je ego te gaan bouwen en jezelf nadrukkelijker te gaan profileren.

Alhoewel bij deze fase wellicht een paar fraaie statussymbolen horen, is het belangrijk jezelf en je positie in deze fase te blijven relativeren. Uiteindelijk zul je dit meer en meer gaan doen, en vraag je naast zelfreflectie ook naar de mening van mensen om je heen. Je zit nu in de positie dat je eigen sterktes en zwaktes door en door kent, en in staat bent op de juiste momenten iemand anders naar voren te schuiven en die te laten uitblinken. In de laatste fase zul je zodoende uitgegroeid zijn tot een inspirerende, integere leider, die op bescheiden wijze de professionele visie blijft realiseren.

Analytisch, leerzaam, verduidelijkend en uitermate interessant. Zo laat dit boek dat ik afgelopen zomervakantie las zich het beste omschrijven. Een aanrader voor iedere vrouw – en man – die zich wel eens afvraagt hoe je het strategisch nu eens slim aan kunt pakken op de werkvloer.

Het boek is voor €29,95 te verkrijgen in de betere boekhandel en op Bol.com.

strat2
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies