Burgerjournalistiek: snapshot met mobieltje geld waard

Vorig artikel Volgend artikel
Oeh, iets leuks, foto maken! Iedereen schiet maar raak met z'n mobieltje. De cameraatjes met 1 megapixel die zorgen voor een korrelig beeld zijn steeds schaarser en de foto's (in ieder geval wat betreft technische kwaliteit) steeds beter. In tijden van nieuws en actualiteit gaat urgentie bovendien voor kwaliteit, zeker als er geen alternatief is. Wie zit er dichter op het nieuws? Iemand die een ramp meemaakt, of een fotojournalist die aan moet komen snellen... Niet voor niets maken steeds meer media gebruik van foto's die via social media online worden gezet.  De app Scoopshot speelt hier slim op in en heeft al een samenwerking met Metro. 
Burgerjournalistiek: snapshot met mobieltje geld waard

De app
Scoopshot is te vergelijken met Roamler. Je wordt lid van de community, krijgt taken op je mobiel en kunt deze direct gaan uitvoeren. Bij Roamler spaar je bij iedere goed uitgevoerde opdracht automatisch punten of een geldbedrag(je), bij Schoopshot niet. Op dit moment zijn er (in de omgeving Rotterdam) twee deals: een is om je zomerfoto in te zenden voor Metro, de ander is een commerciële deal om je 'Summer state of Mind gevoel' vast te leggen voor Malibu. Bij de redactionele opdrachten krijg je alleen bij publicatie een geldbedrag, je wordt hiermee direct uitgedaagd om kwalitatief goede foto's te maken. Dus niet alleen technische goede foto's. Bij de andere foto's moet je beeld gekozen worden om te winnen. 

Rol burger
De rol van de burger lijkt steeds meer aanwezig te zijn in de voorheen zo traditionele media. ANP sloot niet zo lang gelden een deal met NuJij en het Britse WENN met Twitpic. Ook Huffington Post UK werkt veel met bloggers om content te creëren op hun website en noemde het tijdens het PR en Social Media Summit even waardevol als het werk van de traditionele journalist. Een interessante ontwikkeling. In de verschillende gevallen zie je ook dat er wel een scherpe focus is op de kwaliteit. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies