Social media uit de praktijk

Social media uit de praktijk

Social media, iedereen praat erover, steeds meer organisaties gaan er ook echt wat mee doen. (Inter)nationaal zijn er tal van inspirerende voorbeelden. Vorige week kwamen verschillende sprekers bijeen tijdens het int. social media & PR summit. Niet het nieuwste kanaal stond centraal, maar de strategische inzet. Gemene deler bij het succes van de integratie was: storytelling, personaliseren, experimenteren en minder sexy: meten. Sommige presentaties waren interessant, maar best taai, anderen vooral heel erg inspirerend. Drie verhalen zijn mij het meeste bijgebleven: Disney, Phoenix Suns en Huffington Post UK.

Storytelling
Natuurlijk is Disney een succes op social, hoe kun je nu geen fan zijn van de wondere wereld van sprookjes, mythes en sages waar prinsen, prinsessen en elfjes de hoofdrol spelen… Tsja helemaal waar, maar ook bij Disney wilden ze intern eerst bewijzen zien. Geheim ingrediënt is niet de aard van Disney, maar de aanpak en inzet. Dit betekent: meten om te zien wat het zoekgedrag is van de doelgroep en daar content en acties op maken. Persoonlijke verhalen vertellen. Verhalen van de organisatie vertellen. Experimenteren met contentvormen. Organiseren van speciale events voor een selectief gezelschap. Maar misschien nog wel het meest opvallende: Disney heeft een eigen redactie met kritische journalisten. Voor hen staat niet Disney, maar de doelgroep centraal. Iedere dag begint met een redactievergadering waar ideeën ontstaan en worden uitgewerkt. Lang niet alles komt uiteindelijk online: kill your darlings. En ja, ook Disney heeft te maken met negatieve reacties, die proberen ze niet tegen te gaan, maar krijgt een plek. Suggesties, daar doen ze iets mee. 

All fans verzamelen 
Sport is emotie en toewijding. Spontaan ontstaan filmpjes, online groepen en fanclubs. Ontzettend leuk natuurlijk, maar hoe breng je die samen? Niet krampachtig proberen alles naar de eigen site te brengen, wel een centrale plek bieden voor de fans. Zo doen ze dat bij de basketbalclub Phoenix Suns. Oproepen om video’s en foto’s in te sturen, volgers via Twitter feliciteren met de verjaardag, iemand een nieuwe plek geven tijdens een wedstrijd wanneer hij tegen een paal aankijkt. Bij de social media inzet van de Phoenix Suns gaat het om de persoonlijke aanpak , interactie en beloning. Bij 7 check-ins via GetGlue: een sticker en Phoenix Suns Twibbon om te laten zien dat je fan bent. Daarnaast creatief met hashtags per wedstrijd en informatie delen over statistieken etc. voor de volgers. 

Krant nieuwe stijl
Anders dan heel veel traditionele mediatitels houdt de Huffington Post UK de content niet tot op het laatste moment afgeschermd, maar zet de deuren wagenwijd open. De bloggers zijn even belangrijk als de journalisten van de krant. Maar ook concurrentie krijgt een plek, een hele lijst met links, maar soms ook met redactionele doorverwijzingen. Schrijft The Guardian iets eerder en beter? Waarom dan zelf proberen hier een slap aftreksel van te maken? Twitter en Facebook zijn de graadmeter voor de emotie bij de doelgroep. Pinterest werkt heel goed voor mode en de fotoredactie. Experimenteren, de doelgroep centraal zetten en meebewegen. Voor de liefhebbers met internationale ambitie: Huffington Post UK is altijd op zoek naar goede bloggers. 

Adviezen: 

  • Storytelling: iedere organisatie heeft verhalen te vertellen en personen die dit uit kunnen dragen. 
  • Meten: Google analystics, hootsuite en andere meettools geven direct inzicht in het gedrag van de doelgroep. 
  • Interactie: persoonlijk en relevant. 
  • Brand journalism: prioriteit is relevantie, niet commercie. 

 

Reageren

  • E-mail adres wordt niet getoond

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.

    * Verplicht veld


Gerelateerde video's

  • Facebook Timeline

Mooi gevonden

Tekening meets real life in bijzondere fotoserie


Dutch Cowgirls TV



Poll

Hoe vaak verstuur jij een tweet op Twitter?


Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de DCG nieuwsbrief:


Zoeken


Upcoming


Badges

Subscribe with Bloglines Add to Google
RSS Feed

Hosted by Nines