Interactieve buitenreclame goed voor je merk

Vorig artikel Volgend artikel

Reclame werkt nog steeds. Ja, zelfs buitenreclame. Ondanks dat eigenlijk alleen de QR-code bekendheid heeft, wordt de interactiviteit in buitencampagnes gewaardeerd, gebruikt en ze zetten daarbij ook aan tot actie. Een aantal conclusies uit grootschalig onderzoek van CBS Outdoor. Verder blijkt: hoe creatiever, hoe beter.

Interactieve buitenreclame goed voor je merk

Het is natuurlijk niet heel erg verrassend dat een van de conclusies uit het onderzoek is dat mobiel en buitenreclame elkaar aanvullen. Het is iets dat al heel lang gezegd wordt en ook is al onderzocht welke rol de smartphone en apps innemen in het leven van consumenten. 

Dit vindt Europa
Toch kan het al wel tig keer geroepen zijn en kunnen er al 1.001 hypotheses gedaan zijn, het onderzoek laat zien hoe de echte consument het ervaart en dat hij ook daadwerkelijk tot actie overgaat. De research is gedaan in zes Europese landen onder 9.000 respondenten. Hiervan zegt 74 procent dat ze in ieder geval eens gebruik hebben gemaakt van interactieve reclames. Hiervan heeft 32 procent online meer informatie opgezocht en heeft 20 procent een product ook daadwerkelijk gekocht. Dat is best een hoge conversie. Bijkomend voordeel: de perceptie van een merk is positiever in combinatie met interactieve buitenreclame.   

Elk voordeel...
Zijn er dan helemaal geen nadelen? Vast, maar die komen niet naar voren in dit onderzoek. In ieder geval niet in de communicatie over het onderzoek. Maar je kunt je voorstellen dat een QR code scannen vanaf een billboard langs de A2 best lastig gaat en veel vormen van interactieve campagnes zijn dus nog niet bekend bij het grote publiek. Maar al met al is het wel duidelijk dat een goede combinatie van creativiteit, gebruik van (mobiele) technologie en nieuwe media en mikken op de juiste doelgroep grote kans heeft op succes. 

Animatie

CBS Outdoor - Interactive Europe - What do audiences think? 02 from Undercurrent on Vimeo.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies