AR geeft nieuwe beleving aan advertentie

Vorig artikel Volgend artikel

Print heeft het zwaar. Dat mag geen verrassing zijn. Vorige week nog groot nieuws: De Pers stopt, maar mogelijk met een doorstart in het vooruitzicht dankzij 'Red de Pers'. Is print dan echt praktisch uitgestorven? Nope. Mits er natuurlijk beweging is richting lezers en adverteerders. Dat gebeurt. Zo kwam NRC een kleine week geleden met het bericht naar buiten dat ze AR gaan toepassen in campagnes. 

AR geeft nieuwe beleving aan advertentie

Met behulp van Layar is er informatie aan een advertentie toegevoegd. In dit geval de campagne van de provincie Drenthe gericht op ondernemers: 'Proefondernemen in Drenthe'. Er gaat misschien niets boven Groningen, maar daaronder is ook nog voldoende te beleven... Hoe breng je die beleving over? Door verschillende uitingen met elkaar te integreren: print en online in tekst en beeld. Samen gebracht dankzij de technologie van Layar.

Nieuwe Layar

Niet de Layar zoals de meeste mensen de applicatie misschien kennen, maar op vergelijkbare manier als het gebruik van QR. Een relatief nieuwe update van de toepassing. Zonder gebruik van een zichtbare code andere content naar voren halen. Wie de advertentie scant, krijgt een video te zien. Enerzijds jammer omdat de extra laag 'enkel' uit een video bestaat in een online omgeving, anderzijds misschien ook wel praktischer. Al blijft het bekende Layar-effect wel een mooi straaltje techniek en wel heel erg fancy.

Een interessante manier om in de traditionele printuiting waarde toe te voegen aan advertenties. Zowel voor opdrachtgevers als lezers. Bovendien is deze laatste niet 'gedwongen' om iets te scannen omdat hij anders de essentie mist. Wel wordt er iets extra's gebracht door er wél gebruik van te maken. Nu nog de grote vraag: wordt het ook gebruikt? Dat is, anders met de traditionele advertentie, wel direct inzichtelijk te maken met gebruikcijfers rondom de specifieke advertentie.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies