Data visualisatie: The Bikini Chart onder de loep

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens SXSW is er dit jaar veel aandacht voor data visualisatie. Infographics zijn hot, omdat ze op een aantrekkelijke wijze een enorme hoeveelheid informatie kunnen communiceren naar de kijker. Tijdens een panelsessie met vier van de leading designers in dit vakgebied legt Robert Kosara aan de hand van 'The Bikini Chart' uit dat een goede datavisualisatie neer komt op hele kleine details.

Data visualisatie: The Bikini Chart onder de loep

De 'Bikini Chart' is een diagram dat in 2008 naar buiten werd gebracht door de Obama campaign rondom de werkloosheidscijfers in de US. Een aantal subtiele designkeuzes zorgen ervoor dat de diagram een overtuigende en memorabele indruk achterlaat. 

De tabel is niet alleen aantrekkelijk vormgegeven (lees ook deze SXSW posting over het sinds 2008 zeer populaire lettertype Gotham dat ook in deze chart weer opduikt) maar maakt slim gebruik van de twee kleuren die mensen associeren met de Republican Party (rood) en de Democrats (blauw). 

Door zowel die kleurkeuze als de vorm van de tabel is deze makkelijk te duiden: De tabel laat zien hoeveel mensen werkeloos raakten in de laatste twee jaar van de Bush regering, en hoe dat cijfer weer omlaag ging in de eerste twee jaar dat Obama in het Witte Huis zat. De boodschap dat het slecht ging, maar nu drastish beter, is niet te missen.

Maar wie op een dieper niveau naar de figuur kijkt, merkt dat er meer redenen zijn dan vorm en kleur waardoor het effect zo groot is. De grafiek is een omgekeerde bar chart: In plaats van dat de balken op een horizontale lijn staan, hangen ze er aan, waardoor de karakteristieke bikini vorm tot stand komt. Wanneer men de grafiek om zou draaien komt ineens een geheel andere figuur tot stand, die een hele andere indruk achter laat: 

obama-job-loss-chart-inverted

Daarnaast valt in het kleurgebruik ook de kleurintensiteit op. Het zeer donkere rood versus het lichte blauw visualiseert kwaad versus goed. Bovendien lijken de donkerrode balken door hun diepdonkere kleur zelfs langer dan de blauwe balken, en onderzoek wijst volgens Kosara uit dat mensen dat ook op deze manier zullen onthouden: Door het extra kleurgewicht lijken de balken immers nog dieper naar beneden te hangen. Datavisualisatie zit hem dus vooral in every little detail. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies