Het App Effect: 10 Trends voor 2012

Vorig artikel Volgend artikel

Het is 2012, wat eigenlijk betekent dat alles wat je over social media gehoord hebt in 2011, inmiddels al lang weer achterhaald is. Nieuwe trends en ontwikkelingen zetten de boel op dit moment alweer behoorlijk op zijn kop en de almaar toenemende populariteit van apps en het gebruikt van smartphones speelt daar een belangrijke rol in.

Reden voor Sogeti Nederland om in een recent verschenen boek 'The App Effect' eens nader onder de loep te nemen. Met als belangrijkste conclusies: App populariteit in een post-PC tijdberk zorgt voor branchevervaging, zintuigelijkheid van informatiegebruik, meer intimiteit maar ook: afhankelijkheid en information overload. 

Het App Effect: 10 Trends voor 2012

Volgens marktanalist Gartner worden dit jaar meer dan 450 miljoen mobiele devices verkocht. Dat is meer dan de 390 miljoen pc’s die elk jaar over de toonbank gaan. De Yankee Group voorspelt een gebruik van meer dan 44 miljard apps in 2015. “En daarmee wordt bevestigd dat we aan het begin staan van wat wij noemen het post-pc tijdperk. Een tijdperk waarin verslaving aan onze digitale levensstijl toeneemt en naar verwachting iedereen verslaafd is aan apps in 2020. Dat maakt het leven voor consumenten makkelijker en leuker en biedt organisaties nieuwe kansen in een nieuwe economie”, aldus Menno van Doorn, één van de auteurs van The App Effect. 

Afstanden tussen mensen en organisaties verkleinen omdat communicatiebarrières vervallen. Mensen dragen de zelforganiserende kracht van sociale media altijd op zak. Dat biedt kansen voor organisaties die begrijpen dat het App-Effect meer gaat om het bouwen van oprechte relaties dan om het bouwen van een App. Volgens Het App-Effect is transformeren van organisaties naar een ‘social business’ de oplossing. Het boek bespreekt een aantal voorbeelden zoals social seating van KLM bij het boeken van een vliegtuigstoel en social banking door de Duitse Fidor bank.

In het boek worden de volgende 10 belangrijke ontwikkelingen uitgewerkt die samen 'The App Effect' vormen: 

1. Volledige branchevervaging: Apps zorgen voor nieuw dienstenpakket bij bedrijven

2. Onmiddellijkheid van acties dankzij apps: Responsiviteit organisaties moet omhoog

3. Empowerment van digitale subculturen: Consument controleert de dialoog

4, Aanval van tegenculturen: Transparantie is geboden

5. Software als gadgets: Apps intesiveren digitaal gedrag

6. Zintuiglijkheid van informatiegebruik: Informatie wordt '6e zintuig'

7. Verslaving: Mensen willen altijd toegang tot informatie

8. Intimisering: B2C en B2B worden 'People to People'

9. Afhankelijkheid: Kennis is altijd op zak

10. Overladenheid en brain-freeze: Tegewicht is nodig

De toenemende mate van verwevenheid tussen mobiel en social media gaat het komend jaar absoluut een belangrijke ontwikkeling vormen, dus voor wie in 2012 beslagen ten ijs wil komen is deze introductie in de theorie absoluut een aanrader. En zoals dat de moderne tijd betaamt is het boek inmiddels gratis te downloaden op diens website. 'Betalen' doe je met een tweetje, lezen op je iPad natuurlijk. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies