Bookreview: Presentation Zen

Vorig artikel Volgend artikel

De komende weken zullen we op DCG elke week een boek (al dan niet in aansluiting op ons vakgebied) reviewen. Het eerste boek in die serie is Presentation Zen van Garr Reynolds (voor $20 verkrijgbaar via Amazon) over het geven van goede presentaties.

Bookreview: Presentation Zen

Het Nieuwe Presenteren is voor de verfente congresgangers onder ons geen onbekend fenomeneen. Velen zijn inmiddels bekend met de presentatiestijl van Dick Hardt, die er in rap tempo 200 slides doorheen jast. Slides die zijn verhaal ondersteunen, illustreren, opleuken en verduidelijken.

Die insteek is ongeveer ook de boodschap van Presentation Zen: presenteren is back to the basics, en PowerPoint dient daarbij slechts te worden gebruikt als een ondersteunende tool om jouw verhaal kracht bij te zetten.

Reynolds benadrukt dat het creeëren van een succesvolle presentatie begint met een goede voorbereiding, liefst analoog (lees: op papier). Elke presentatie dient een goede mix van 1) Design 2) Story 3) Symphony 4) Empathy 5) Play en 6) Meaning te zijn. Dat klinkt logisch, maar volgens Reynolds gebeurt het te vaak dat mensen zich afvragen hoeveel bullit points ze maximaal op een slide mogen zetten, in plaats van dat ze stilstaan bij wie de toehoorders zijn, wat zij van de presentatie verwachten, op welk tijdstip van de dag deze plaats vindt, hoe lang ze duurt, en bovenal: Wat het centrale, belangrijkste punt is dat je wil maken en waarom dat er toe doet. 

Leuk aan het boek is dat de auteur een aantal bekende business guru's waaronder Guy Kawasaki en Seth Godin gevraagd heeft een korte bijdrage te leveren. Met name die laatste komt met een aantal ferme stelregels: zo mag een slide volgens hem nóóit meer dan 6 woorden bevatten (EVER!), en verdient het aanbeveling altijd high-quality stockphoto's te gebruiken en never nooit geen standaard PowerPoint afbeeldingen of geanimeerde overgangen.

In latere hoofdstukken gaat Reynolds dieper in op de manier waarop je je presentatie in de uitvoer succesvol maakt. Hij haalt hierbij de 6 vuistregels uit Made tot Stick aan: 1) Simplicity 2) Unexpectedness, 3) Concreteness, 4) Credibility, 5) Emotions, 6) Tell stories.

Ook bij het design van de presentatie wordt stil gestaan. Om geslaagde slides te ontwerpen is het niet nodig een volleerd designer te zijn, als je je maar houdt aan bepaalde Zen-regels zoals subtiliteit, elegantie en eenvoud. Een logo van je bedrijf op elke slide? Absoluut uit den boze. Branding is alleen noodzakelijk op de eerste en laatste pagina, keep it simple.

6a00d83451b64669e200e54f2dde7f8834-800wi1

Een groot aantal voorbeelden van voorbeeld slides passeren de revue, en verder wordt er veel stil gestaan bij bekende gebruiken die uit je systeem moeten: Zorg dat het licht niet of amper wordt gedimt als je presenteert, het gaat toch immers om jou? En deel je slides op voorhand nooit als hand-out uit: wat heb jij dan nog toe te voegen? Een hand-out is bovendien iets anders dan een print van je slides: het zou een schriftelijke aanvulling moeten zijn op hetgeen je zojuist verteld hebt, en ja: je deelt ze pas ná de presentatie uit.

Al met al is Presentation Zen een erg praktisch boek, dat bij menig frequent presentator in de smaak zal vallen. Heb je een manager of collega die het bedrijf regelmatig vermoeid met een Death by Powerpoint (zie onder)? Presentation Zen is in dat geval een zéér geschikt cadeau.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies