Social media tool: TVLAB Buzz

Vorig artikel Volgend artikel

Wat wordt er tijdens een tv-programma allemaal gezegd over het desbetreffende programma op social media? Hoe frequent wordt erover getwitterd? Maar ook: Wie krijgt een Facebook like? Gegevens die tvmakers uiteraard interessant vinden.

Social media tool: TVLAB Buzz

Nederland is een nieuwe media-meettool rijker: de TVLAB Buzz. Een tool die het social media verkeer over een tv programma meet en inzichtelijk maakt. De tool werd twee jaar geleden al tijdens TVLab gelanceerd en tijdens het Omroepcongres van dat jaar heeft Roek Lips (NPO) uitgebreid stil gestaan bij deze zgn. mash up tool. Maar inmiddels heeft de tool handjes en voetjes gekregen én een nieuwe naam gekregen: De TVLAB Buzz. Bovendien is de tool uitgebreider en nog inzichtelijker gemaakt. 

Wat is het?
Tijdens TV Lab zie je veel vernieuwende programma-ideeën, waarbij de maker zoveel mogelijk probeert om social media te betrekken in het televisieformat. Daarom is het belangrijk om een overzicht te hebben van alles wat er gebeurt op deze social media. Met TV Lab Buzz zie je in een oogopslag hoe populair een programma is en hoeveel er over gepraat wordt.

Hoe het werkt
Op het eerste gezicht lijkt TV Lab Buzz net een spinnenweb. Maar wanneer je beter kijkt, zie je dat het lijnen zijn die de verschillende gegevens met elkaar verbinden. Wanneer je de site voor het eerst ziet, staan alle programmagegevens aan. Wanneer je klikt op programma’s toevoegen/verwijderen kun je programma’s aan- of uitzetten door er op te klikken. Ben je klaar, dan klik je op de klaarbutton. Je ziet dan vrijwel direct een nieuw ‘spinnenweb’ verschijnen.

Wat wordt er gemeten?

  •  Het aantal twitterberichten over het programma
  •  Het aantal keer dat op twitter een bericht over het programma is geretweet
  •  Het aantal respects op Hyves
  •  Het aantal likes van de Facebook pagina
  •  Het aantal bezoeken op de programmapagina
  •  Het aantal mensen dat het programma op Nederland 3 heeft bekeken.
  •  Het gemiddelde cijfer dat het programma van het TV Lab-panel krijgt
  •  Het aantal keren dat het programma is bekeken op Uitzending Gemist

Zo is te zien dat het tvprogramma Caribbean Combo 730 twitterberichten had. Het had dan wel een hoger kijkcijfer dan bijvoorbeeld Moordweek, maar deze scoorde weer hoger in tweets. Maar er is maar 1 persoon die op Uitzending Gemist het programma heeft bekeken. Jean-Pierre Geelen ( Volkskrant) merkt overigens terecht op dat dit programma geen TVLab format is maar "gewoon" een theaterregistratie. Inderdaad een foutje in het Lab!

Maar okee, wat betreft de meettool: ik denk een welkome aanvulling op de SKO (Stichting Kijkonderzoek) kijkcijfers en marktaandelen die wel al kennen. Immers, de tv kijker anno 2011 is een multitaskende ontvanger die beschikt over meerdere schermen ( mobile, tv, computer, Ipad, etc) en is direct betrokken bij de content die over verschillende media wordt aangeboden.

De vraag is nu: wat gaan mediamakers doen met de inzichten en uitkomsten van deze tool? Laat je je leiden door een handjevol fanatieke twitteraars? Maar ook: Hoe kan je als tvmaker anticiperen op deze uitkomsten om meer kijkers aan je te binden? 

TVlab

bron: tvlab.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies