Online video kijken doen we allemaal

Vorig artikel Volgend artikel

Video is niet meer weg te denken van het internet. YouTube blijft stijgen in populariteit en ook het terugkijken van gemiste TV uitzendingen is booming. Onderzoek van Telegraaf Media Nederland geeft aan dat we vrijwel allemaal online video's bekijken: 4 op de 5 Nederlanders doet dit 'wel eens'.

Online video kijken doen we allemaal

De mediagigant heeft het aantal views het afgelopen jaar zelf toe zien nemen van 1,9 miljoen views in de eerste helft van vorig jaar, tot 8,4 miljoen in de eerste helft van dit jaar. Een explosieve stijging. Nu komt die stijging niet helemaal uit de lucht vallen want naast het videonieuws op de Telegraaf website, is de groep ook andere initiatieven gestart als Nieuwsflits en een online journaal. Er is dus zeker ook energie gestopt om video van de grond te krijgen. Maar het is geen trend die alleen door TMN wordt gesignaleert. Uit langlopend onderzoek van Yahoo, waar Marketingfacts gisteren over schreef, bleek ook al dat er meer naar online video gekeken wordt. Dat niet alleen, we kijken ook langer. 

Mobile?
Opvallend is dat er in beide onderzoeken niet gerept wordt over het effect van mobile op het kijkgedrag van online video's. Zowel met de huidige generatie smartphones als met de tabletcomputer kun je kwalitatief goed naar filmpjes kijken. Juist op momenten dat je moet wachten, in de trein of bus (met wifi) zit, is het een moment bij uitstek om iets op te zoeken en te bekijken. Bovendien is het makkelijk om, wanneer je bij iemand op bezoek bent, even snel iets te laten zien. Het kan niet anders dan dat de ontwikkeling van deze apparaten invloed heeft op het kijkgedrag van online video. Misschien iets voor een volgend onderzoek. 
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies