Review: Twitter jezelf naar een baan

Vorig artikel Volgend artikel

Jezelf profileren in een ontzettend overvolle arbeidsmarkt. Lastig, maar niet onmogelijk. In het boek Twitter jezelf naar een baan vertelt @NatasjaO haar ervaring over hoe zij Twitter inzette om aan een baan te komen. Niet het verhaal van een consultant, maar een praktijk verhaal. Heel verfrissend. Hoe ze het zelf zegt: "Ik ga mezelf geen goeroe, expert of online social media coach noemen. Ik ben gewoon Natasja,..." 

Review: Twitter jezelf naar een baan

Dankzij de vlotte en humoristische schrijfstijl leest het boek lekker makkelijk weg. Natasja predikt niet dat je iedere minuut van iedere dag zichtbaar moet zijn op Twitter, wel dat je hier regelmatig iets van je moet laten horen. Ook logisch, anders bouw je op de microblog nooit een profiel en netwerk op. 

In een aantal simpele stappen als het inrichten van het profiel, omschrijving van je bio, profielfoto en lay-out, doorloopt Natasja de stappen voor het opzetten van een eigen account. De praktische tips zijn verweven met het persoonlijke verhaal van Natasja Oosterloo. Niet voor degene die al lang en breed aan het Twitteren is, maar voor de mensen die nog net even een duwtje in de rug nodig hebben om te beginnen en eigenlijk niet zo goed weten hoe. 

Enthousiasme en authenticiteit

Wat Natasja heel duidelijk omschrijft is het enthousiasme waar ze mee aan de slag is gegaan: "De zomerborrel is al drie jaar een prima excuus om met een grote groep twitteraars heerlijk te relaxen bij een strandtent..." Energie en tijd in het twitternetwerk stoppen, tweetups organiseren om dit er ook weer uit te krijgen. Daarnaast een beetje geluk: "Wiebe de Jager (@wdejager) van eReaders Groep bekeek die dag toevallig wat er zoal getwitterd werd met de hashtag #uitgeverij." Gezien het feit dat een tweet een gemiddelde levensduur heeft van een uur, heeft ze op het juiste moment de juiste tweet geplaatst om de juiste persoon te bereiken. 

Is het boek een handboek? Nee, maar het laat wel de ingrediënten zien die nodig zijn om social media succesvol in te zetten: enthousiasme, volhardendheid, interactie, relaties bouwen, geven (en hier enthousiasme en input voor terugkrijgen) en authenticiteit. Investeren om hier ook iets voor terug te krijgen. Aangezien steeds meer mensen Twitter (en andere social media) gebruiken om zichzelf te profileren, is opvallen steeds lastiger en wordt authenticiteit nog belangrijker. 

Het ebook is onder andere te koop via Eburon en Managementboek voor een kleine bijdrage van € 2,95. Geen ereader, maar wil je het wel lezen? Geen probleem. Op de iPhone kan dit via de iBooks app en op de PC of Mac met het gratis Adobe Digital Editions. Wil je meer van Natasja lezen? Dat kan via haar blog of natuurlijk door haar te volgen op Twitter. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies