Investeer in de publicatie van een boek

Vorig artikel Volgend artikel

Eén van de belangrijkste krachten van het internet is dat vele kleine beetjes samen een groot en sterk geheel kunnen vormen. Enkele jaren geleden zagen veel ondernemers daar mogelijkheden in in de vorm van crowdfunding: Het door de community laten financieren van kleine, onbekende initiatieven zoals nieuwe muzikanten (Sellaband), goede doelen (1% Club) of aspirerende schrijvers (TenPages).

Oud-Dutchcowgirl Blogger Sarah van Dee ging de uitdaging aan en publiceerde onlangs haar eerste boek op TenPages. Als 2000 mensen 5 euro investeren, rolt het binnenkort van de drukker.

Investeer in de publicatie van een boek

Volgens Sarah is het nog steeds lastig 'een voet tussen de deur te krijgen bij de bestaande drukkerijen'. Daarom publiceerde ze onlangs het eerste deel van haar manuscript op TenPages. 'Wijze Woorden van Julie' is een chicklit roman over een vrouw die drie weken voor de bruiloft wordt verlaten door haar verloofde. Inmiddels heeft de auteur 120 van de in totaal 2000 aandelen in haar boek verkocht.

Wat opvalt is dat Sarah - ondanks dat ze pas 6% van de benodigde investering ophaalde - op dit moment één van de populairste boeken op de site in handen heeft. Veel auteurs blijven steken op 0 of enkele tientallen aandeelhouders. Waar TenPages klaarblijkelijk dus flink te kort schiet is in het bieden van tools om nieuwe boeken te promoten en te marketen.

Voorwaarde van de site is dat een boek slechts vier maanden heeft om het benodigd aantal aandeelhouders te bereiken. De tijd dringt dus voor de meeste auteurs op TenPages. Pas wanneer 2000 mensen toezeggen €5 euro te investeren wordt het boek gedrukt en aangeboden aan een aantal bekende boekhandels zoals Bol en Selexyz. Investeerders en auteur delen mee in de winst die op de verkoop van het boek wordt verdiend.

Het idealistische model achter crowdfunding blijft één van de mooiste potenties van het internet, maar het echte succes lijkt in veel gevallen nog steeds op zich te laten wachten. Toch een believer? Neem dan een aandeel in Sarah's boek om het tegendeel te bewijzen.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies