Waarom we allemaal een voorbeeld moeten nemen aan True Blood

Vorig artikel Volgend artikel

Een kennis van mij werkt in de film- en televisie-industrie. Ze bekende me hoe de sector worstelt om relevant te worden op internet. De Amerikaanse TV-serie True Blood, laat zien hoe je ultiem online fandom creëert, door continu online campagnes te lanceren en de offline wereld te hacken.

Waarom we allemaal een voorbeeld moeten nemen aan True Blood

True Blood gaat over vampiers, die in leven kunnen blijven zonder mensen te hoeven bijten, dankzij het synthetische drankje Tru Blood (ook in de echte wereld te koop). Een paar maanden geleden verscheen op Dutch Cowgirls al een artikel over hoe omroep HBO in de eerste drie seizoenen briljante marketing bedreef, door onder meer billboard campagnes in samenwerking met Mini en Gillette, posters op te hangen in winkels in Amerikaanse steden met teksten zoals ‘Sold Out: Tru Blood Beverage’, de lancering van een heuse vampiers-datingsite, en rapper Snoop Dogg te laten zingen over Bon Temps (het stadje waar True Blood zich afspeelt).

nobite1

Half juni, ongeveer twee weken voordat seizoen 4 lanceerde, vloog HBO weer enkele doeltreffende online campagnes de lucht in.

Als eerste was er het filmpje. De makers van True Blood staken flink de draak met de Amerikaanse variant van ‘Drank-maakt-meer-kapot-dan-je-lief-is’ reclames. De serieuze ondertoon van Alcoholics Anonymous werd overgenomen in een video, die mensen oproep de site TrueBloodWithdrawal te bezoeken en zo in het reine te komen met hun verslaving.

 

Ten tweede was er de Facebook campagne. Vlak voordat seizoen 4 begon, konden fans in een Facebook app een eigen mini-aflevering van de serie maken. Hierin stuurde sexy vampier Eric de fan een smsje, en vrienden van de fan meespeelden in de aflevering.  Deze campagne ‘Immortilize Yourself’, maakte fans weer klaar en warm voor een nieuw seizoen.

 

True Blood druipt letterlijk van spin-offs, en is niet bang de cast volledig in te zetten voor de transmediale stukjes kunst. Naast het persoonlijke blog BabyVamp Jessica (een van de personages) werd er in de offline wereld een heuse campagne gevoerd om vampiers in Amerika gelijke rechten als niet-vampiers te geven.

Welk voorbeeld moet de rest van de film- en TV-industrie nu nemen aan True Blood om werkelijk transmediaal en relevant te zijn? Het belangrijkste is het faciliteren van een continue connectie door middel van een continue stroom aan content en campagnes. Het andere is het hacken van de realiteit door te doen alsof alles uit de serie ook bestaat in de echte wereld. Het resultaat: ruim 8,000,000 fans op Facebook die ieder zo’n sterke connectie hebben met de serie, dat ze bereid zijn om steeds voor HBO in actie te komen.

Alle acteurs helpen hierbij. Ze lenen zich uit voor een alomtegenwoordige stroom aan media-uitingen, zoals blogs, videos, campagnes, en billboards. Ze zijn méér, dan alleen de serie waar ze in spelen.

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies