2011: het jaar van het tweede scherm #mpjc

Vorig artikel Volgend artikel

De initiatiefnemers van het Mediapark Jaarcongres (MPJC) 2011 in Hilversum opende het congres donderdag 23 juni met "dit jaar wordt het jaar van het second screen. We zijn geen passieve gebruikers meer, we gebruiken alle schermen tegelijkertijd". Second screen was één van de buzzwoorden op het congres en ook op het innovatieplein kreeg het tweede scherm genoeg aandacht. Tijd om hier dieper op in te gaan aan de hand van de volgende cases: NOS, BNN’s Flashback en KRO’s Case Sensitive.

2011: het jaar van het tweede scherm #mpjc

NOS: tweedescherm.nl krijgt nieuwe dimensie
NOS is een bekend voorbeeld met betrekking tot het inzetten van een tweede scherm. Tijdens het WK voetbal en bij de wedstrijden in de Eredivisie en UEFA Champions League kon de kijker via een tweede scherm op de hoogte blijven van alles wat er op de velden gebeurde. Dit jaar breidt NOS tweedescherm.nl uit met een nieuwe sport: de Tour de France. Tijdens de komende editie kan de kijker op het tweede scherm cijfers, overzichten, statistieken en achtergrondinformatie vinden. Tussen 2 en 24 juli moet het zover zijn.

De twee onderstaande cases zijn van multimedia bureau Angry Bytes met hun dienst Two Screen. Two Screen is een realtime, interactief platform voor radio, tv of evenement. Het gaat hier in tegenstelling tot het tweede scherm van de NOS meer om de interactie met de gebruiker. De kijker speelt actief en realtime mee met het programma.

Realtime meespelen met BNN’s Flasback
Eén van de eerste applicaties van Second Screen is BNN’s Flashback. In dit programma gaan vijf koppels de strijd met elkaar aan in een 23 uur durende competitie. Het laatste uur van de dag worden de kandidaten getest op hun herinneringen van de hele dag. Kijkers kunnen hieraan meedoen m.b.v. een browser (plug-ins zijn niet nodig en er hoeft niets geïnstalleerd te worden) die verschijnt op het tweede scherm. Het maakt niet uit op welk apparaat je meespeelt. Op het tweede scherm verschijnen dezelfde vragen als die de kandidaten krijgen in het programma. Het is tegelijkertijd mogelijk om via Facebook, Twitter en Hyves tegen vrienden te spelen en zo te zien wie de beste is. Aan het einde van het programma verschijnt op het tweede scherm een persoonlijke score en is te zien welk percentage van alle online deelnemers een vraag goed heeft beantwoord.

5b1Speur mee met KRO’s Case Sensitive
Nog een initiatief van Two Screen is de detective Case Sensitive van de KRO. Tijdens de uitzending van dit programma kunnen kijkers via de laptop, pc, tablet of smartphone meespeuren met detectives Charles Zailer en Simon Waterhouse. De uitzending is gewoon op televisie te bekijken en vlak voor het begin van de uitzending verschijnt via de webapp bij de kijker het tweede scherm. Daarop staat informatie over de verschillende personages, onderlinge relaties en aanwijzingen die helpen de dader te vinden. De vermoedens kan de gebruiker delen met zijn of haar vrienden via Hyves, Facebook of Twitter.

En nu?
Helaas kan ik niet met cijfers aanduiden wat het effect van het tweede scherm is geweest op bovenstaande cases, maar het mag duidelijk zijn dat het tweede scherm steeds meer ingezet gaat worden. De drempel voor het gebruiken van het tweede scherm is laag, de gebruiker hoeft zich immers niet te registreren of aan te melden. Daarnaast zorgt het tweede scherm voor betrokkenheid van de kijker bij het televisieprogramma. Het is een extra dimensie die zorgt voor een nieuwe kijkervaring. Verder wordt het bereik groter door het delen van activiteiten op het tweede scherm op sociale netwerken.

Tot slot hoorde ik op het MPJC dat het programma Zomergasten het volgende Second Screen-project is. Over Zomergasten (#ZG) werd al veel getwitterd, dat eigenlijk al wijst op het gebruik van een tweede scherm. Alleen verplaatst een webapp de discussie van social media naar een breder platform dat voor iedereen met een pc, laptop, smartphone of tablet toegankelijk is. Ik ben benieuwd met wat voor webapp Second Screen op de proppen komt en welke initiatieven we in 2011 nog meer voorbij zien komen!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies