Leren over media door zelf te maken: Digital Playground

Vorig artikel Volgend artikel

De stichting Digital Playground houdt zich al sinds 1998 bezig met educatie op het gebied van media. Op dit moment geven zij 500 workshops per jaar aan zo’n 13.000 leerlingen binnen het voortgezet onderwijs. Deze workshops zijn gefocust op film, fotografie en animatie.

De werkwijze van Digital Playground is niet te vergelijken met de traditionele ‘schoolse aanpak,’ maar dat maakt hun workshops voor jongeren des te interessanter. De overtuiging dat tieners meest van media leren door het simpelweg zelf te maken, is het uitgangspunt. En dat leidt tot mooie resultaten.

Leren over media door zelf te maken: Digital Playground
Screen%20shot%202011-06-17%20at%2010.15.28%20AM

Digital Playground is ooit begonnen als digitaal evenement. Het idee erachter was om zelf iets te maken met de computer. Van filmpjes tot foto’s en van sound-editing tot bouwen van een hele website. Al doende ontdekte de organisatie dat inhoudelijke focus nodig was om in totaal meer tieners te kunnen bereiken. Sinds 2000 werkt Digital Playground met eigen tutorial-software, waarmee jongeren 'ingewikkelde' programma’s kunnen leren kennen. Deze software wordt (in vernieuwde vorm) nog steeds met succes gebruikt tijdens de lessen. Maar, inmiddels is Digital Playground vooral actief met film-, foto- en animatieworkshops. Deze worden gegeven op zo'n 50 scholen in Rotterdam, Den Haag en directe omgeving.

Wat is nu eigenlijk het doel van deze activiteiten? Tieners de kracht van media leren kennen. En dan niet vanuit de beschermende gedachte, maar door ze tools te geven om zelf met media te experimenteren. Hiermee zorgt Digital Playground ervoor dat ze “mediawijzer worden, zoals dat tegenwoordig zo mooi genoemd wordt”, aldus Vorselman. Door creatief aan de slag te gaan, leren jongeren veel meer dan door het met ze te delen op een sit-back-and-relax wijze. De website vertelt dit natuurlijk ook heel mooi: "Om kritisch met media om te gaan, moet je weten hoe media wordt gemaakt. Vanuit deze overtuiging stimuleert Digital Playground jongeren bewust en creatief te zijn in hun mediagebruik."

Screen%20shot%202011-06-17%20at%209.59.30%20AM

Voorbeeld van een prachtig stopmotion filmpje, gemaakt tijdens een van de workshops.

“Dat zelf aan de slag gaan is de basis van het succes.” In kleine groepen maken tieners zelf media, gedurende een les van maximaal 3 uur. Meestal werken ze in de praktijk in teams van 2 personen, binnen een groep van maximaal 30 jongeren. De workshops worden bij voorkeur juist NIET op school gegeven. “Buiten de school hebben jongeren een positievere state of mind. We willen ze echt uit de school halen, zodat ze nog actiever aan de slag gaan en zich niet beperkt voelen door de kaders van school.” aldus Vorselman.

Hoe het in zijn werk gaat? "Het programma van Digital Playground bestaat uit een voorbereiding op school en een workshop op locatie. In een dagdeel maken leerlingen zelf een film- of fotowerkstuk. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van jongeren en hebben vaak een culturele inhoud."

Dat daar mooie dingen uit naar voren komen, dat mag duidelijk zijn. Het filmpje hierboven is er een mooi resultaat van, maar ook dit spannende verhaal en deze commercial voor Mentos zijn goede voorbeelden van de creativiteit van jongeren en hoe zij dit tot uiting kunnen brengen.

Naast de workshops is de organisatie bezig met andere initiatieven waarmee jongeren en docenten zelf in de les aan de slag kunnen, om het bereik weer verder te verbreden. Een voorbeeld hiervan is Shop4Media, waarbinnen jongeren kennis maken met de mogelijkheden van media en mediagebruik. "In woord, (bewegend) beeld en gesproken tekst wordt uitleg gegeven over de onderwerpen media en communicatie, beeld, montage, geluid, vormgeving en beeldtaal. Elk onderdeel bestaat uit een informatief (receptief) gedeelte, een experimenteergedeelte en een quiz." 

Screen%20shot%202011-06-17%20at%209.32.43%20AM

Ook de Webwalk is een voorbeeld waar docenten en jongeren zelf mee aan de slag kunnen. Deze kan zowel zelfstandig als ter voorbereiding op de workshops worden gebruikt. Dit filmpje legt haarfijn uit wat het is.

Screen%20shot%202011-06-17%20at%2010.07.47%20AM

De focus van Digital Playground ligt puur op het bieden van educatie op het vlak van media, richting jongeren. Heel sterk, waardoor de organisatie helemaal hierop kan worden ingericht. De begeleiding tijdens workshops bestaat uit diverse ervaren personen die de groep begeleiden van start tot eindresultaat. Daarnaast is natuurlijk veel coordinatie nodig om de workshops heen. Alles samenvattend kun je wel zeggen dat deze organisatie veel ervaring heeft op het gebied van media-educatie voor jongeren. Persoonlijk vind ik dat Digital Playground echt een verrijking is voor het voortgezet onderwijs!

Doe je zelf iets op dit vlak? Bezoek dan zeker de website van Digital Playground of bekijk eens het YouTube kanaal.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies