Bobo, van tijdschrift naar multimediaal platform

Vorig artikel Volgend artikel

Wie is er niet groot mee geworden: Bobo. Nog steeds gekenmerkt door het blauwe konijn op de voorkant. Bobo staat sinds jaar en dag te boek als hét tijdschrift voor kinderen, maar is inmiddels uitgegroeid tot een multimediaal platform. Inclusief mobiele applicaties en een eigen televisieprogramma. 

Bobo, van tijdschrift naar multimediaal platform

Bobo mag zich al veertig jaar lang het grootste kleutertijdschrift noemen van Nederland. In de afgelopen vier decennium is er natuurlijk flinke concurrentie bijgekomen. Van radio- en televisieprogramma's gericht op kinderen, maar ook van games en andere toepassingen. De laatste jaren heeft Blink Uitgevers flink gas bijgegeven om kinderen te blijven prikkelen. Niet alleen via het tijdschrift, ook via andere middelen.

Ieder medium heeft zijn eigen toepassing, doelstelling en invalshoek om de hele beleving rondom Bobo te verrijken. Zo richt het magazine zich op de cognitieve ontwikkeling en het televisieprogramma op de sociaal-emotionele ontwikkeling. De website is het verzamelpunt van de verschillende toepassingen. Ondanks dat de website zelf niet heel uitgebreid is, vind je hier wel alle andere koppelingen. Zo is er sinds kort de 'Interactieve leerwereld' van Bobo. Een spelletjeswereld om kinderen spelenderwijs uiteenlopende dingen te leren met maandelijkse updates. 

Mobiele toepassing

Kinderen lopen digitaal ver vooruit op menig volwassenen. Een belangrijk gegeven om mee te nemen in de ontwikkeling van nieuwe toepassingen voor kleuters. In 2010 werd er voor Bobo dan ook een iPhone applicatie ontwikkeld. Een app met korte, begrijpelijke spelletjes die bijdragen aan de ontwikkeling van kleuters. Een uitdaging om een applicatie te maken die zonder uitleg gebruikt kan worden. Kleuters moeten het immers zelf kunnen spelen, zónder tussenkomst van een van de opvoeders. 

Televisie

Sinds kort is aan het multimediapallet televisie toegevoegd. Bobo TV wordt iedere dag uitgezonden op Nickelodeon JR. Het idee van het televisieprogramma is om kinderen sociaal-emotioneel te prikkelen. Kinderen emoties laten herkennen en beleven aan de hand van verhalen. De verhalen zijn een verlengde van het tijdschrift. Aan het programma is weer een serie 'activiteitenkaarten' gekoppeld die docenten in de klas te kunnen gebruiken.

Blink Uitgevers heeft een traditionele titel succesvol weten te vertalen naar ander mediatoepassingen. Belangrijk om ook in de toekomst bestaansrecht te hebben. Omdat het natuurlijk niet alleen maar heel innovatief hoeft te zijn, blijft ook de basis staan. Kleuters kunnen nog steeds gewoon het tijdschrift lezen en kleurplaten downloaden om lekker met een potlood aan de slag te gaan. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies