Twitpic verkoopt foto's gebruikers

Vorig artikel Volgend artikel

Even een fotootje meesturen met een tweet is makkelijk gedaan en bovendien leuk voor je volgers. Dagelijks worden er dan ook ontelbare foto's gestuurd via de microdienst. Twitpic is een veelgebruikte dienst om dit makkelijk te kunnen doen via de smartphone. De kans is groot dat gebruikers van deze dienst de voorwaarden niet hebben gelezen, ook niet de vernieuwde kleine lettertjes die de dienst het recht geeft de foto's door te verkopen aan derden. Dat is nou net wat ze gaan doen.

Twitpic verkoopt foto's gebruikers

De Britse fotonieuwsdienst WENN heeft het alleenrecht gekregen om de foto's van alle gebruikers van de Twitter-fotodienst Twitpic over te nemen en te gebruiken. Ondanks dat het eigendomsrecht wel bij de gebruikers blijft, mag Twitpic de foto's gebruiken voor commerciële doeleinden. Daarbij klaarblijkelijk ook doorverkopen aan derden. Gezien de aard van de foto's van WENN zullen ze met name de foto's waar beroemdheden op staan, in galante of gênante situaties, afnemen van Twitpic. 

Twitpic is overigens niet de eerste fotodienst die een dergelijke overeenkomst heeft gesloten met een fotonieuwsdienst. Twitter-fotodienst Plixi ging hen reeds voor. Mobypicture laat in een reactie op de eigen blog direct weten dat gebruikers niet bang hoeven te zijn dat ook zij overgaan op 'doorverkooppraktijken'.

Gratis is nooit helemaal gratis

Het is niet de eerste keer dat persoonlijke gegevens en data door 'gratis' applicaties worden doorverkocht aan derden. Gratis is in veel gevallen betalen met je persoonsgegevens. Gegevens die zeer waardevol zijn voor onder meer adverteerders. Opvallend is dat de drempel om een paar euro te betalen voor een applicatie hoger is, dan een stuk privacy in te leveren. Dit is voor iedereen natuurlijk een persoonlijke overweging, maar het is niet voor iedereen een bewuste keuze. Het besef is belangrijk dat gratis nooit helemaal gratis is. Nu kunnen Twitpic-gebruikers zo maar ineens hun foto terugzien in een wellicht onwenselijke context.  

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies