Libelle jaagt zomerweek aan met AR

Vorig artikel Volgend artikel

Zon, strand &....Almere. Het zomerse event van tijdschrift Libelle staat weer voor de deur. In de uitgave van het blad presenteren ze een vooruitstrevend stukje techniek. Het doel: de Libelle Zomerweek promoten. Op de cover is een augmented reality (AR) toepassing te vinden. Op de cover van de komende edities, tot aan het begin van het event op 16 mei, zal een nieuwe AR-code te vinden zijn met bijbehorend filmpje. Iedere week een nieuwe 'sneak preview' met wat de potentiële bezoeker te wachten staat.

Libelle jaagt zomerweek aan met AR

De video van deze week, te zien via de speciale 3D-site, geeft een globale indruk van het programma. Heb je het blad zelf niet in huis? Geen punt. De cover is hier te printen waardoor de video door iedereen te bekijken is. Het thema van de Libelle Zomerweek van dit jaar is 'Summer Garden'. Ter herkennen aan zomerse kleuren, vrolijke muziek en kenmerkende tuintaferelen als kippen, rozen en andere bloemsoorten. Dit is duidelijk terug te zien in de video, maar ook op de website en op de andere kanalen. Libelle heeft gekozen voor crossmediale aanpak om het event op een vernieuwende, leuke en toegankelijke manier te promoten.

Naast de site en de AR-video zet Libelle de social media-kanalen Twitter, Hyves en Facebook in. Twitter is goed opgezet. Op het kanaal is veel interactie met volgers, worden regelmatig updates geplaatst en de stream is opgenomen in de website. Het is jammer dat er (nog) geen hashtag 'geclaimd' is als #LB2011 zodat alle tweets over de zomerweek makkelijk te herkennen en te volgen zijn. Misschien wachten ze hiermee totdat de zomerweek dichterbij is. 

Voor het Facebook-kanaal is nu nog niet veel moeite gedaan. De hoognodige informatie is opgenomen, maar het kanaal is bijvoorbeeld niet opgemaakt in de stijl van het event. Op Facebook is er inmiddels meer mogelijk dan enkel de avatar aanpassen. Daarnaast is er geen extra informatie te vinden voor bezoekers en zijn er geen acties verbonden aan het specifieke kanaal. Juist met een event kunnen hiermee leuke koppelingen gemaakt worden. Meest opvallende is echter nog wel dat er niet voor een fanpage gekozen is, maar voor een standaard profiel. Daarentegen is de Libelle Hyve wel gevuld met foto's, video's, pollvragen en forumdiscussies. Het enige jammere is dat de Libelle Zomerweek Hyve, waar vanuit de website naar gelinkt wordt, niet werkt.  

De inzet van de middelen is leuk en goed gekozen. Je ziet dat er over de AR-video is nagedacht en dat Twitter goed gebruikt wordt. Het is zonde dat over de uitvoering en van het gebruik van Hyves en Facebook niet hetzelfde gezegd kan worden. Misschien was het een betere keus geweest om deze dan ook niet in te zetten. Wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen. Wellicht krijgen de kanalen de komende weken nog een upgrade... 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies