X Factor: Heb jij al een hartslag?

Vorig artikel Volgend artikel

In een eerder artikel noemden we al even de X Factor Heartbeat webapplicatie van RTL. Kijkers van de het televisieprogramma X Factor volgen live de hartslag van deelnemers op hun mobiel of laptop, terwijl ze de twittertijdlijn in beeld hebben en uiteraard zelf reageren. Vanavond is de derde show en bedenkers RTL en Lost Boys Mobile zijn zacht gezegd opgewonden over het succes. 

X Factor: Heb jij al een hartslag?

Lost Boys Mobile kondigde de cijfers aan op Mobile Convention Amsterdam, eerder deze week. Tussen de eerste en de tweede uitzending steeg het aantal unieke bezoekers van de Heartbeat-site van 11.000 naar 41.000. Met 200.000 pageviews en een gemiddeld sitebezoek van 7 minuten (standaard is 2-3 minuten) mogen ze ook best opgewonden zijn. Ruim een derde van de bezoekers kwam terug voor de tweede liveshow en zo’n 30% van iedereen deed dat vanaf mobiel. De iPad is het meestgebruikte device, daarna de iPhone, iPod Touch en Android.  

Tweets per minute

Met de Hearbeat webapp zien X Factor-fans bij de beelden van de deelnemers de opwinding stijgen en dalen. Bij extreem hoge hartslag gaat de boel op rood. (Het record staat op Rochelle met 204 bpm). Zo weet de kijker dat achter een koel uiterlijk intense emotie woedt. En het verklapt enigszins van wie de volgende optreden is, want in de coulisse gaat het hart ook sneller kloppen. Een simpel concept, maar m.i. briljant uitgebreid met een social heartbeat: de tweets per minute. (Hoogtepunt van de show zover: 600 tpm). Kijkers kunnen heel makkelijk zien wat er over wie gezegd wordt, maar ook wat mannen zeggen en wat vrouwen zeggen. Dat maakt ook weer discussie los. De tweets worden onderworpen aan een complex algoritme, waardoor snel te zien is of de het rumoer rond een deelnemer positief of negatief is, wat zich vertaald in smileys en saddies bij de beelden. 

Second screen

Michiel de Gooijer van Lost Boys Mobile ("het is eindelijk weer leuk in mobiel") legde op MoCoAm uit dat Heartbeat is ontstaan uit de wens van RTL voor een ‘second screen experience’. Bijna niemand kijkt nog alleen maar tv. Terwijl op het primaire scherm zich van alles afspeelt, is de kijker druk met zijn mobiele device. “We willen de kijkers verdieping bieden, zonder dat we ze afleiden van het televisieprogramma.” Het is de toekomst van tv.Mogelijkheden te over, lijkt me zo. 

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies