SBS uit etalage om weer succes te worden

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week was de grote bekendmaking: SBS is uit de etalage gehaald om in handen te komen van Sanoma en Talpa. Hierbij zijn zij direct eigenaar geworden van de op een na grootste televisie-exploitant (aandeel 19,7 procent) in Nederland. De tegenhanger van het eveneens commerciële RTL heeft het al tijden zwaar. Grote, vrijwel identieke programma's als van de concurrent, scoren toch minder goed. Na The Sing-Off worden nu ook De Afvallers XXL en Je Leven Op De Rit eerder van de buis gehaald. Grote vraag is: kunnen John de Mol en Sanoma van de SBS-zenders weer een succes maken? 

SBS uit etalage om weer succes te worden

Eerder deze maand werd nog gesproken van het 'Talpasyndroom' bij SBS, heel toepasselijk is John de Mol nu een van de aandeelhouders (voor 33 procent). Wellicht is hij ook de aangewezen persoon om het tij te keren. Het lijkt de ideale combinatie. John de Mol, dé man in tv-land die vanuit zijn rol als producent kan kijken naar het maken van nieuwe (hopelijk vernieuwende en verrassende) programma's. Aan de andere kant Sanoma met een jarenlange expertise op het gebied van print en digitale media. 

Eind kopieergedrag?

Maar is de expertise voldoende om de zenders uit het slop te halen en weer aantrekkelijk te maken voor het publiek? Een aantal jaar gelden was de situatie omgekeerd tussen SBS en RTL. Toen verkeerde RTL nog in een dal. Aan de inspanningen zal het in ieder geval niet liggen. De Mol belooft nieuwe producties voor de zenders van SBS. Er worden opnieuw miljoenen euro's vrijgemaakt om in de programmering te stoppen. Is dit dan het einde van het kopieergedrag tussen RTL en SBS? Gezien het track record van de mediatycoon kunnen we wel mooie nieuwe producties verwachten. Immers, ook het goed lopende Ik Hou van Holland en The Voice of Holland bij RTL zijn van zijn hand.

Een frisse wind door omroepland is niet verkeerd. Iets dat PowNed bij de Publieke Omroep niet is gelukt. Er worden veel middelen vrijgemaakt om met nieuwe producties te komen, in ruil daarvoor krijgt De Mol wel een erg groot aandeel in de tv-wereld. Talpa zal een flink aandeel krijgen in het leveren van programma's voor de zenders van SBS en ook voor RTL blijven ze (voorlopig) produceren.

Crossmediale potentie voor branded content

Ondanks dat alle aandacht nu gaat naar John de Mol, moet de kracht van de grootaandeelhouder Sanoma (voor 67 procent) niet vergeten worden. Zij heeft een breed pallet aan publieksbladen, custom media en digitale media. Met het aanbod bereikt ze bijna 90 procent van de Nederlandse bevolking en 80 procent van alle internetters in ons land. Dankzij de uitgebreide portfolio en de interactie die de titels hebben met de lezer, heeft Sanoma een enorme kennis van de Nederlandse consument. Denk aan het brede scala aan vrouwenbladen. Kennis die voor Net 5, maar ook de andere twee zenders, meer dan welkom is. Daarnaast is Sanoma erg vooruitstrevend in de ontwikkeling van iPad apps, telefoonapplicaties, communities en mobiele websites. Hiermee biedt de uitgever een breed podium voor adverteerders.

De combinatie tussen uitgever en televisie-exploitant kunnen de belofte voor het opzetten van contentplatforms rondom televisieprogramma's eindelijk echt waarmaken. Voor producenten en zenders is televisie de core business. De rest is bijzaak en krijgt daarom minder aandacht. Dit terwijl er aan de kant van de adverteerder grote behoefte is aan een crossmedia integratie van gesponsorde formats. Aangezien het voor Sanoma wel alle aandacht heeft om concepten te vertalen naar bladen en digitale media, kan deze samenwerking ervoor zorgen dat programma's uitgroeien tot goed draaiende content platforms zonder einde. Enige ontbrekende schakel is nog een partij die de producties kan integreren met social media, maar ook daar wordt bij Sanoma hard aan gewerkt en heeft tevens de aandacht van de zenders.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies