Muziek Curatie vs. On Demand: Waarom 22 Tracks scoort

Vorig artikel Volgend artikel

Vorige week sleepte muziekdienst 22Tracks opnieuw twee prijzen in de wacht. Een jaar geleden was de online jukebox met 22 nummers in 22 stijlen door 22 DJ's al de grote publiekslieveling tijdens The Next Web Startup Rally, en vorige week mochten oprichters Gilles en Venz ook de Dutch Startup Awards voor beste Nederlandse Startup en Mobiele App aan dat rijtje toevoegen. Maar waarin zit nu precies het succes van de dienst? 

Muziek Curatie vs. On Demand: Waarom 22 Tracks scoort

De laatste jaren raakten muziekliefhebbers verwend met nieuwe muziekdiensten zoals LastFM, Pandora, Grooveshark, YouTube, Shazam en zeer recent nog Spotify. Muziek on-demand: Oftewel, altijd zelf je favoriete nummers opzetten in plaats van luisteren naar wat een radio DJ je voorschotelt. 

Maar wat eerst een ideale wereld leek begon veel fervente muziekluisteraars al snel weer te irriteren: Steeds zelf een plaatje uitzoeken en playlists maken blijkt in de praktijk niet alleen tijdrovend, zo leuk is het ook niet om de hele tijd alleen maar naar je favoriete nummers te luisteren. Je draait ze grijs zoals dat heet, hoort eigenlijk niks nieuws meer, en veert bij geen enkel 'goed' nummer nog op van enthousiasme, omdat je hele playlist feitelijk aan die classificatie voldoet. 

Bij 22Tracks geloven ze daarom in de kracht van muziekcuratie. Net als in een museum zijn het de experts die de essentiele stukken voor je verzamelen en presenteren. Denk aan de aloude mixtapes die DJ's in het clubcircuit samenstelden, of voor de generatie na het cassettebandje: de voormalige Hit Explosion CD's. Een door een muziekexpert samengestelde lijst van ca 20 nummers die het helemaal zouden gaan worden, of je in ieder geval eens gehoord moest hebben. 

Dat is precies wat online en mobiele jukebox 22Tracks anno 2011 weer is gaan aanbieden: 22 stijlen met elk 22 tracks samengesteld door bekende DJ's in elk genre. De site groeide in een jaar tijd naar 5 miljoen pageviews per maand en verdient zijn geld door onder meer branded channels en advertentieruimte aan grote adverteerders zoals Heineken te verkopen. 

De iPhone app van 22 tracks behaalde vorige week, overigens vlak voordat voorman Venz acte de presence gaf in DWDD, de magische grens van 80.000 downloads. Vanaf dat moment is de app niet langer gratis, maar kost deze een eenmalige €1,59. Volgens de makers zijn deze inkomsten nodig om de bumarechten te kunnen blijven betalen.

Nadat 22Tracks in De Wereld Draait Door verscheen leverde dat direct 5000 betaalde downloads op. Vooralsnog een teken aan de wand dat mensen misschien niet langer betalen voor muziek, maar wel voor iemand die orde in de chaos schept en het leven makkelijker maakt. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies