Architectuur & toegangskaart op een postzegel

Vorig artikel Volgend artikel

Dagelijks worden er nog steeds duizenden poststukken verstuurd. Noodzakelijk onderdeel is de postzegel. Tenminste wanneer je de geadresseerde niet voor de kosten op wilt laten draaien. Meestal niet heel opvallend, soms een leuke reeks, maar echt bijzonder? Niet echt. TNT en het Nederlands Architectuurinstituut komen echter met iets nieuws en voorzien dit eeuwenoude frankeermiddel van een nieuw stukje techniek.

Architectuur & toegangskaart op een postzegel

Er komen regelmatig postzegels uit op basis van een thema. Zo ook de reeks van het Nederlands Architectuurinstituut (NAi): Stad van Nederland. Niets bijzonders op het eerste oog. Inderdaad, op het eerste oog niet. Wie de postzegels echter voor een webcam houdt ziet een 3D miniatuur van een van de in totaal vijf projecten van 'Stad van Nederland'. Natuurlijk wel even naar de bijbehorende website gaan want anders zie je nog weinig. 

Het is niet de, naar eigen zeggen, eerste postzegel ter wereld waarop Augmented Reality (AR) is toepast, Royal Mail was hen voor. Niettemin laat het zien hoe traditionele middelen en nieuwe techniek goed gecombineerd kunnen worden en elkaar kunnen versterken. Zelfs met een middel dat al gebruikt wordt vanaf 1840. 

De vijf gebouwen bestaan uit ontwerpen die in aanbouw zijn, nog gebouwd moeten worden of enkel als ontwerp op papier bestaan. Het is overigens niet de eerste keer dat het NAi met nieuwe technologie experimenteert. Vorig jaar november kwamen zij met de Urban Augmented Reality app (te vinden onder UAR). Met deze app kunnen iPhone gebruikers (vanaf 3GS) gebouwen zien die ooit op de betreffende locatie stonden, ontwerpen zien van gebouwen die nooit gerealiseerd zijn of gebouwen die nog gebouwd moeten worden. Deze app is nu nog enkel te gebruiken in Amsterdam, Rotterdam en Den Bosch. 

Hoewel het natuurlijk interessant is om nieuwe technologieën toe te passen en te zien wat hiermee allemaal gedaan kan worden, is het vooral goed te kijken welke technieken en middelen passen bij de doelstelling, het imago van de organisatie en de toegevoegde waarde. Dat is precies wat het NAi heeft gedaan. Zowel de postzegel als de app sluiten aan bij de ambitie van het NAi om architectuur toegankelijk te maken voor het brede publiek, voor iedereen met interesse in architectuur. De lancering van de postzegel komt voor de opening van hun nieuwe pand. Leuk extraatje is dat iedere postzegel garant staat voor gratis toegang tot de tentoonstelling nog tot het eind van dit jaar. Ook voor de kaart moet je naar de site. In totaal zijn er 4,2 miljoen zegels in omloop. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies