SEO-persberichten schrijven, tips & trics

SEO-persberichten schrijven, tips & trics

Wie content creëert wil niet dat zijn boodschap die ene speld in de hooiberg is die niet of nauwelijks gevonden wordt. Internetgebruikers willen direct dat resultaat krijgen waar ze naar op zoek zijn en daar wil je als afzender tussen zitten. Het toverwoord: vindbaarheid! Wat gebruiken ze in hun zoektocht? Juist, Google. Niet zo heel gek dus dat SEA (search engine advertising) inmiddels synoniem staat voor online marketing en grote kans dat online PR straks gelijk staat aan SEO (search engine optimization.) SEO optimalisatie voor de eigen website is al redelijk doorgedrongen, maar hoe pas je dit toe bij het schrijven van een persbericht?

Niet gek veel anders dan bij het schrijven van SEO geoptimaliseerde -lees zoekmachine vriendelijke- stukken voor de website. Ook bij het schrijven van een SEO-persbericht gaat het om de juiste combinatie van keywords, links, kopjes en relevantie en het overtuigen van de linkerati. Bovendien blijven de 'traditionele' vuistregels van kracht samen met de 5 W's & de H. Begin direct met het meest nieuwswaardige aspect, weet de aandacht te trekken met een prikkelende kop en houd dit vast in de rest van het bericht. 

Boeien en binden van de journalist

Linkerati zijn de beïnvloeders die de boodschap bij de juiste doelgroep krijgen. Denk aan journalisten, bloggers en relevante tweeps. Wanneer zij niet geboeid worden door het bericht, zal dit ook gelden voor de beoogde volgers en lezers. Sterker nog, grote kans dat het bericht dan al snel in de digitale prullenmand belandt. 

Bij zoekgedrag draait het allemaal om keywords. Dit vertaalt zich ook naar SEO-persberichten. Met het gewone boerenverstand kom je al een heel eind om relevante zoekwoorden te bedenken. Tools als Keyword finder en Insights van Google kunnen je verder helpen en geven inzicht in de meest gebruikte zoekwoorden. Vergeet hierbij ook de meest voorkomende synoniemen niet. Houd echter rekening met een gezonde verhouding van keywords. Verwerk ze in de titels, lead en tussenkopjes, maar zorg hierbij wel dat de tekst tevens prikkelt en uitnodigt om verder te lezen. Relevante keywords zijn de veelgebruikte zoektermen die aansluiten op de branche, het product of de dienst en de termen die aansluiten op de actualiteit.

Keywords in de juiste context

Leesbaar schrijven wint het namelijk van het gebruik van zoekwoorden. Een tekst moet aantrekkelijk, helder en relevant zijn en natuurlijk uitnodigen om verder te lezen. Dit begint al bij de kop. Een prikkelende kop, trekt meer aandacht dan een die vol staat met zoekwoorden. Wanneer deze niet langer is dan 69 tekens, geeft Google het volledig weer in de zoekresultaten. Gebruik in het SEO-persbericht korte leesbare zinnen en alinea's van maximaal tien regels, liefst nog korter. Werk met tussenkopjes. 

Tussenkopjes maken een tekst niet alleen leesbaarder, het geeft Google ook iets om te indexeren. Denk ook hier aan het gebruik van zoekwoorden en uitnodigende teksten. Wanneer het bericht op de eigen site geplaatst wordt, is het verstandig om vast te houden aan de header opmaak van het CMS systeem. Deze opbouw wordt door de zoekmachine herkent. 

Werk in je SEO-persbericht met details. Schrijf: 'De brunette draagt rode hooggehakte pumps' in plaats van 'De vrouw draagt rode schoenen.' Het eerste voorbeeld spreekt niet alleen meer tot de verbeelding waardoor het beter blijft hangen, het wordt ook beter geïndexeerd. Hetzelfde geldt voor themagericht schrijven. Een groep woorden die elkaar versterken, werken samen beter dan een enkel woord. Voorbeeld: Ons heelal, het universum bestaande uit ontelbare zonnen, sterren en planeten. In plaats van 'Ons heelal, het zonnestelsel.' 

Links. Linkbuilding (de verhouding tussen ingaande en uitgaande hyperlinks). Neem in een SEO-persbericht altijd een link op naar de eigen site, een beschrijvende site als wikipedia en andere relevante sites die iets toevoegen aan het bericht.

It's all in the mix 

Social media. Profielen op sociale netwerken dragen ook bij aan SEO optimalisatie. Denk dus aan het doorplaatsen van het persbericht, mits relevant voor de volgers, naar Twitter, Facebook, LinkedIn en/of een eigen blog.   

Bedenk vooral: 'don't over do it!' Traffic via conversie overtreft traffic via ranking. Een persbericht moet in eerste instantie nieuwswaardig en relevant zijn. Zit dit er niet in dan helpt ook de hele SEO-truckendoos niet. Bovendien werkt dit juist tegen je aangezien Google overoptimaliseert bestempelt als spam. Dat is niet wat je wilt, zeker niet gezien het scherpe toezicht van OPTA

Reacties (7)

 

    • Lianne van Vliet

    Mee eens dat veel PR-professionals kansen laten liggen door nu geen SEO-geoptimaliseerd persbericht te sturen. Vergeet daarnaast vooral ook niet de technische optimalisatie van je bericht.

    Jammer trouwens dat je je eigen blog niet geoptimaliseerd hebt als ultiem voorbeeld ;)

    Vr 8 apr 2011, 13:08


    • Noesjka

    @Lianne, tnx voor de tip. Techniek kan inderdaad ook nog bijdragen en het gebruik van social media press releases. Deze laatste hebben echter nog nauwelijks de aandacht van

    Daar heb ik zeker wel rekening mee gehouden (keuze onderwerp, keywords, synoniemen, links, schrijfwijze, onderliggende tags etc.) alleen niet alles doorgevoerd zoals de tussenkopjes. Hier werken we bij DCG weinig mee vandaar.

    Vr 8 apr 2011, 13:20


    • Noesjka

    @Lianne, maar nog wel even toegevoegd omdat het de leesbaarheid idd verbetert bij zo'n lang stuk ;-)

    Vr 8 apr 2011, 13:56


    • Lianne van Vliet

    @noeskja Een hele verbetering inderdaad!

    Vr 8 apr 2011, 14:00


  • @Lianne En als je zelf wat minder bekend met de technische optimalisatie of het voor je wilt laten doen kun je natuurlijk altijd platforms zoals http://pressdoc.com gebruiken. Daarin wordt dat allemaal voor je geregeld :)

    Disclaimer: ik werk sinds kort voor PressDoc. (Neemt natuurlijk niet weg dat ik denk dat het in dit geval van toegevoegde waarde is voor de lezers van dit artikel.)

    Zo 10 apr 2011, 15:16


  • Zo.. Dit is in één klap het meest complete artikel over SEO persberichten dat ik heb gelezen!

    Thanks!

    Di 14 feb 2012, 22:00


    • Frans van Herkum

    Er zijn ook genoeg sites waar je gratis je persbericht kan schrijven, en waar deze vrijwel altijd geplaatst worden?

    Zelf gebruik ik http://www.jouwpersbericht.nl redelijk vaak. Je hoeft namelijk niet in te loggen, en je bericht wordt altijd geplaatst met een leuke PageRank?

    Natuurlijk zijn er meer sites, of sites waarvoor je betaald maar ik dacht ik deel deze tip met jullie!

    Ma 27 feb 2012, 13:42

Reageren

  • E-mail adres wordt niet getoond

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.

    * Verplicht veld


Gerelateerde video's

  • Zelfrijdende auto van Google
  • Game of Thrones official trailer
  • Game of Social Thrones
  • Shopping spree betalen met social media
  • Mensen worden eenzaamer sinds de komst van sociale media
  • Google Glass now on sale
  • Skype in the 80s
  • YouTube '90

Mooi gevonden

Tekening meets real life in bijzondere fotoserie


Dutch Cowgirls TV


Laatste reacties


Poll

Hoe vaak verstuur jij een tweet op Twitter?


Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de DCG nieuwsbrief:


Zoeken


Upcoming


Badges

Subscribe with Bloglines Add to Google
RSS Feed

Hosted by Nines