SEO-persberichten schrijven, tips & trics

Vorig artikel Volgend artikel

Wie content creëert wil niet dat zijn boodschap die ene speld in de hooiberg is die niet of nauwelijks gevonden wordt. Internetgebruikers willen direct dat resultaat krijgen waar ze naar op zoek zijn en daar wil je als afzender tussen zitten. Het toverwoord: vindbaarheid! Wat gebruiken ze in hun zoektocht? Juist, Google. Niet zo heel gek dus dat SEA (search engine advertising) inmiddels synoniem staat voor online marketing en grote kans dat online PR straks gelijk staat aan SEO (search engine optimization.) SEO optimalisatie voor de eigen website is al redelijk doorgedrongen, maar hoe pas je dit toe bij het schrijven van een persbericht?

SEO-persberichten schrijven, tips & trics

Niet gek veel anders dan bij het schrijven van SEO geoptimaliseerde -lees zoekmachine vriendelijke- stukken voor de website. Ook bij het schrijven van een SEO-persbericht gaat het om de juiste combinatie van keywords, links, kopjes en relevantie en het overtuigen van de linkerati. Bovendien blijven de 'traditionele' vuistregels van kracht samen met de 5 W's & de H. Begin direct met het meest nieuwswaardige aspect, weet de aandacht te trekken met een prikkelende kop en houd dit vast in de rest van het bericht. 

Boeien en binden van de journalist

Linkerati zijn de beïnvloeders die de boodschap bij de juiste doelgroep krijgen. Denk aan journalisten, bloggers en relevante tweeps. Wanneer zij niet geboeid worden door het bericht, zal dit ook gelden voor de beoogde volgers en lezers. Sterker nog, grote kans dat het bericht dan al snel in de digitale prullenmand belandt. 

Bij zoekgedrag draait het allemaal om keywords. Dit vertaalt zich ook naar SEO-persberichten. Met het gewone boerenverstand kom je al een heel eind om relevante zoekwoorden te bedenken. Tools als Keyword finder en Insights van Google kunnen je verder helpen en geven inzicht in de meest gebruikte zoekwoorden. Vergeet hierbij ook de meest voorkomende synoniemen niet. Houd echter rekening met een gezonde verhouding van keywords. Verwerk ze in de titels, lead en tussenkopjes, maar zorg hierbij wel dat de tekst tevens prikkelt en uitnodigt om verder te lezen. Relevante keywords zijn de veelgebruikte zoektermen die aansluiten op de branche, het product of de dienst en de termen die aansluiten op de actualiteit.

Keywords in de juiste context

Leesbaar schrijven wint het namelijk van het gebruik van zoekwoorden. Een tekst moet aantrekkelijk, helder en relevant zijn en natuurlijk uitnodigen om verder te lezen. Dit begint al bij de kop. Een prikkelende kop, trekt meer aandacht dan een die vol staat met zoekwoorden. Wanneer deze niet langer is dan 69 tekens, geeft Google het volledig weer in de zoekresultaten. Gebruik in het SEO-persbericht korte leesbare zinnen en alinea's van maximaal tien regels, liefst nog korter. Werk met tussenkopjes. 

Tussenkopjes maken een tekst niet alleen leesbaarder, het geeft Google ook iets om te indexeren. Denk ook hier aan het gebruik van zoekwoorden en uitnodigende teksten. Wanneer het bericht op de eigen site geplaatst wordt, is het verstandig om vast te houden aan de header opmaak van het CMS systeem. Deze opbouw wordt door de zoekmachine herkent. 

Werk in je SEO-persbericht met details. Schrijf: 'De brunette draagt rode hooggehakte pumps' in plaats van 'De vrouw draagt rode schoenen.' Het eerste voorbeeld spreekt niet alleen meer tot de verbeelding waardoor het beter blijft hangen, het wordt ook beter geïndexeerd. Hetzelfde geldt voor themagericht schrijven. Een groep woorden die elkaar versterken, werken samen beter dan een enkel woord. Voorbeeld: Ons heelal, het universum bestaande uit ontelbare zonnen, sterren en planeten. In plaats van 'Ons heelal, het zonnestelsel.' 

Links. Linkbuilding (de verhouding tussen ingaande en uitgaande hyperlinks). Neem in een SEO-persbericht altijd een link op naar de eigen site, een beschrijvende site als wikipedia en andere relevante sites die iets toevoegen aan het bericht.

It's all in the mix 

Social media. Profielen op sociale netwerken dragen ook bij aan SEO optimalisatie. Denk dus aan het doorplaatsen van het persbericht, mits relevant voor de volgers, naar Twitter, Facebook, LinkedIn en/of een eigen blog.   

Bedenk vooral: 'don't over do it!' Traffic via conversie overtreft traffic via ranking. Een persbericht moet in eerste instantie nieuwswaardig en relevant zijn. Zit dit er niet in dan helpt ook de hele SEO-truckendoos niet. Bovendien werkt dit juist tegen je aangezien Google overoptimaliseert bestempelt als spam. Dat is niet wat je wilt, zeker niet gezien het scherpe toezicht van OPTA

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.