Slim staaltje PR voor Android

Vorig artikel Volgend artikel

Opvallen in de grote stroom aan persberichten en PR-stunts is niet altijd even makkelijk. Met het weggeven van 'exclusiefjes', houden van grootschalige onderzoeken en stunts proberen PR professionals de aandacht te trekken van menig journalist. Dat hierbij de plank wel eens volledig misgeslagen wordt, zal geen verrassing zijn. Vergeten wordt namelijk wel eens dat nieuws ook echt relevant moet zijn. Bovendien is het niet geheel onbelangrijk dat het aansluit te benaderen medium. Toch zie je af en toe een actie voorbij komen die goed in elkaar zit. 

Slim staaltje PR voor Android

Zo verschenen er vandaag verschillende berichten op internet over het aantal Android gebruikers in Nederland. Niet alleen de online media, ook diverse kranten besteedde hier vanochtend aandacht aan. De afzenders hadden niet enkel ingezet op publiciteit vanuit het onderzoek, maar ook op een PR-stunt. In het centrum van Amsterdam was een levensgrote versie van Androids Droid neergezet die in een auto was gestort. Een grappig en opvallend fotomoment dat het tevens goed heeft gedaan in de media.

Nu is een onderzoek voor het genereren van publiciteit niet uitzonderlijk (evenmin een garantie voor succes.) Een PR-stunt an sich is ook niets nieuws onder de zon. Het zit hem echter in de combinatie en de timing. De geschreven pers is eerst benaderd, daarna de online media zodat het nieuws op dezelfde dag naar buiten kwam. Niet geheel onbelangrijk aangezien de afzender -The Phone House- advertenties had ingekocht en ook de eigen homepage een Androide make-over heeft gekregen. Een goed voorbeeld van enerzijds een crossmediale aanpak, anderzijds van hoe PR en marketing elkaar versterken.

Mocht je het nieuws vandaag niet gezien hebben: uit onderzoek blijkt dat 34 procent van de Nederlanders inmiddels in het bezit is van een telefoon met Android besturingssysteem. Voor het onderzoek ondervroegen ze 1.000 smartphone gebruikers en 1.500 mensen zonder smartphone. Het merendeel van deze laatste groep heeft geen idee waar Android voor staat, zelfs dingen als 'spelcomputer', 'meteoriet' en 'sociaal netwerk' werden genoemd. 

Geschreven zonder enige betrokkenheid bij de actie, gewoon goed te zien wanneer een dergelijke actie klopt. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies