Controversiële SIRE campagne: Ik ben er nog

Vorig artikel Volgend artikel

Begin december belandde ik bij een TV-uitzending van Derek Ogilvie, met daarin een briljante spot die me kippenvel bezorgde. Een aangrijpende reading van Ogilvie bleek niets minder dan uitmuntend acteerwerk van zowel hem (hetgeen te denken geeft…) als de ingehuurde acteur te zijn en was de opmaat voor de SIRE campagne Ik ben er nog

De boodschap luidt: “1 op de 4 mensen stapt voortijdig uit het leven van een dodelijk zieke. Jij niet, toch?” SIRE wil dit precaire onderwerp bespreekbaar maken met als hopelijk gevolg dat dat getal 0 op de 4 wordt, zoals je van vrienden mag verwachten.

Controversiële SIRE campagne: Ik ben er nog

Het Amsterdamse bureau Etcetera is verantwoordelijk voor de campagne en die is volgens Dick van der Lecq, directeur client services, de modernste multimediale Sire-campagne ooit. De boodschap van SIRE wordt breed uitgedragen via print, website, radio, abri’s, social media, non-spot advertising en billboards.

Navraag leert dat het grootste aantal bezoekers spontaan de url ikbenernog.nl intikt en de andere grootste groep sitebezoekers via de socials op ikbenernog.nl binnenkomt. De brede aanpak blijkt dus erg goed te werken en elkaar aan te vullen.

De uiteenlopende reacties op de controversiële campagne komen onder andere binnen op de eigen twitteraccount van "Ik Ben Er Nog" en op die van KRO’s "In de schaduw van het nieuws", die zaterdag 15 januari om 21:10 uur op Ned 2 een uitzending wijdt aan de SIRE campagne.  

Een mooi initiatief, gedreven door idealisme, maar door het karakter van het onderwerp moeilijk te hanteren en toch smaakvol gedaan. Ik ben er nog is een mooie case voor crossmediale aanpak, waarbij als enige kritiekpunt gezegd moet worden dat de mobiele gebruiker nog verwaarloosd wordt.

Lisette Beentjes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies