Digitale ontwikkeling biedt kansen voor traditionele media

Vorig artikel Volgend artikel

Digitale ontwikkelingen worden vaak als een bedreiging gezien van de traditionele media als kranten, tijdschriften en televisie. Nieuwe media nemen de plaats in van oude en wie niet snel genoeg om kan schakelen, gaat over de kop. Nieuwe online mediakanalen kosten echter niet alleen marktaandeel, maar bieden ook mogelijkheden voor traditionele kanalen. 

Digitale ontwikkeling biedt kansen voor traditionele media
Het idee dat iemand met een laptop op schoot televisie zit te kijken, is tegenwoordig helemaal niet zo gek meer. Voor een deel van de consumenten is de laptop alweer vervangen voor een tablet. Mensen verdelen hun aandacht, maar het televisiekijken wordt ook intensiever. Wanneer je iets interessants hoort in een programma of commercial, kun je dit direct opzoeken. Anders dan een aantal jaar terug, toen je nog moest zoeken naar pen en papier en tegen de tijd dat je die gevonden had, je al vergeten was wat het precies was of überhaupt de moeite niet nam om iets op te zoeken. 

Deze ontwikkeling biedt dus duidelijk kansen voor zenders -ook tv verliest aandeel aan online- om op in te springen. Niet alleen verwerkt in programma's, maar ook in commercials. In het najaar van 2010 is dan ook een nieuwe trend zichtbaar. In verschillende programma's is een duidelijke combinatie met social media-middelen om de kijker te activeren en bij het programma te betrekken. Het kwartje is gevallen dat programma's versterkt kunnen worden wanneer men gebruikt maakt van andere, sociale en mobiele kanalen. 

Het principe van de combinatie van mediagebruik speelt zich niet alleen in de huiskamer af, maar ook op straat. Inmiddels lopen 3,3 miljoen Nederlanders rond met een smartphone. Deze mini computers worden steeds geavanceerder. Opvallend is dat er -afgezien van de uitzonderingen op de regel- nog weinig mee wordt gedaan. Zo kunnen flyers, billboards, abri's en krantenartikelen codes en informatie bevatten die met de smartphone geopend kunnen worden. Daarbij is er nog heel wat te ontdekken en ontwikkelen op het gebied van applicaties en andere mobiele toepassingen. Wie dit slim integreert in campagnes, kan de consument op straat activeren en betrekken bij het merk. Het contact met een uiting wordt hiermee veel waardevoller, zowel voor de zender als de ontvanger. 

Dagblad Spits! weet in te springen op het nieuwe mediagebruik met KOOABA. Met behulp van deze (iPhone en Android) app kunnen lezers van het dagblad artikelen doorsturen via e-mail, Twitter en Facebook, maar ook extra content bekijken zoals video's bij een artikel of verdere informatie over een advertentie. 

De tijd dat een televisiezender enkel tv maakt en een krant enkel op papier bestond is definitief voorbij, ook commerciële uitingsvormen als billboards zullen vooruit moeten kijken naar hoe zij hun product interactiever kunnen maken. Niet dezelfde uiting op een elektronisch billbord plaatsen of een krant een-op-een als applicatie aanbieden, maar komen met nieuwe verrassende interactieve en visueel aantrekkelijke uitingen en applicaties.

Traditionele kanalen zijn niet uitgestorven en kunnen nog altijd rekenen op een trouwe groep gebruikers. Er kan echter wel meer mee gedaan worden om de doelgroep vast te houden, nieuwe doelgroepen aan te trekken, te betrekken en te activeren. De totale (crossmediale) inzet van middelen en de integratie tussen middelen is hierbij een volgende stap, waarbij een brug wordt geslagen tussen traditionele media, internet, interactiviteit en deelbaarheid. Niet alleen de mobiele telefoon zien als nieuw advertentiekanaal, maar ook de combinatie maken met traditionele kanalen. 
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies