Interessante media cases van 2010

Vorig artikel Volgend artikel

De laatste dag van het jaar is natuurlijk hèt moment om terug te kijken op interessante media cases. Hierbij een overzicht van een selectie van opvallende campagnes en acties die het afgelopen jaar voorbij zijn gekomen. In de categorie...

Interessante media cases van 2010

Internet 

De meest opvallende campagne, met wellicht ook de meeste impact, was de inzet van middelen tijdens de Donorweek. De Grote Donorschow in 2007 op BNN leek moeilijk te overtreffen. De impact van de show was groot. Iedereen was in shock over de aard van het programma en er werden zelfs kamervragen gesteld. Dit jaar werd de wervingscampagne over een geheel andere boeg gegooid, waarbij het zwaartepunt op internet lag, via Twitter, Hyves, Facebook, NU.nl en YouTube. Op Hyves konden mensen hun profiel aanpassen in wel/geen donor, een widget installeren en doorsturen naar vrienden en zich registeren. Op Nu.nl hadden ze een week lang de hele achtergrond geclaimd en een aparte pagina gekregen waarbij mensen zich ook direct konden laten registeren. Op Youtube waren er filmpjes met bekende Nederlanders die opriepen om te registreren. Via DigiD konden mensen zich direct als donor opgeven. De campagne op Hyves leverde ruim 20.000 donoren op en in totaal registreerden 60.000 mensen zich waarvan het merendeel donor werd. Dit tegen 12.000 donoren in 2007 naar aanleiding van De Grote Donorshow.

Social media

In 2010 is er flink gehyped op social media. Zo kreeg niet alleen #Carglasszuigt veel aandacht, maar ook Youp van 't Hek die het voor zijn zoon opnam tegen de klantenservice van T-Mobile. De Telegraaf werd geboycot na het item van jongetje Ruben en kreeg het nog een keer zwaar na de overname van Hyves, waarbij tegenstanders opriepen om het account op Hyves op te zeggen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Social media werden echter ook succesvol ingezet door bedrijven, onder andere door supermarktketen Super de Boer met de bungels op Hyves. Tijdens de campagne kreeg de actiepagina ruim 76.000 bezoekers, werd het 'pimp my Hyves' profiel ruim 3.500 keer geplaatst en werden 4518 mensen lid van de Hyve. Ook vliegtuigmaatschappij KLM weet social media in 2010 goed in te zetten. Via Twitter en Facebook hielden zij gefrustreerde reizigers continu op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de aswolk en kregen zo toch een stuk begrip. 

Advertising

Calvé Pindakaas kreeg de gouden Loeki, maar ondanks dat het een mooie campagne is die de merkwaarden goed weet neer te zetten, is de campagne niet erg vernieuwend. Partij die dit wel weet te doen is Ikea. Sinds enkele maanden zetten zij radio, internet, tv en de eigen site in om bezoekers naar de winkel te trekken met '365-dagen campagne'. Iedere dag komen zij met een nieuwe commercial, dit trekken ze door naar hun eigen site én de winkels. Bovendien roepen ze bezoekers op om ook mee te spelen in een van de commercials. Hiermee willen ze de dagelijkse Ikea-beleving neerzetten. 

Branded content

Non-spot advertising, oftewel branded content, is niet meer weg te denken van de televisie en inmiddels ook niet meer van de radio en in magazines. Enerzijds zie je de integratie van merken in programma's als Eigen Huis & Tuin (Praxis hoofdsponsor aangevuld met verschillende partijen), Het Familieportret (sponsor DELA) en The Voice of Holland (sponsor Vodafone, zet met effect de combinatie in van live-tv en social media om de kijker direct te betrekken). Anderzijds zie je dat merken dankzij billboarding meeliften op het succes van bestaande programma's. Zo heeft KitKat Greys Anatomy geclaimd met een bewegend billboard dat helemaal is neergezet in de look & feel van het programma. Deze is te zien aan het begin en einde van het programma en rondom de commercials. Dankzij het succes van de billboarding in 2009 hebben ze de actie dit najaar doorgezet. De cijfers zijn van 2009, maar om een idee te geven van het effect: 38 procent meer merkbekendheid, 60 procent merkvoorkeur, meer verkochte KitKat's en de snack wordt moderner en innovatiever gevonden.  

Mobiele concepten

Augmented reality browser Layar, is natuurlijk een briljant product en ondanks dat in 2010 pas echt interessante applicaties zijn ontwikkeld, onder andere layers gekoppeld aan events en augmented reality gaming, is Layer zelf van 2009. In 2010 zijn er niet alleen layers ontwikkeld, maar ook talloze interessante apps voor de iPhone, Android en BlackBerry, een van de meest opvallende applicaties is toch wel feest.je. Zij ontwikkelde een mobiel platform dat de concurrentie aan is gegaan met Foursquare en Gowalla. Opvallend is dat feest.je begonnen is als een applicatie met name gericht op het uitgaanspubliek, maar nu een breder publiek probeert te pakken. Hiermee willen zij hun product interessant maken voor adverteerders. Want op dit vlak pakken zij het heel anders aan dan vergelijkbare producten. Feest.je vermarkt het product aan verschillende bedrijven. Gebruikers kunnen gratis bier krijgen of bijvoorbeeld een gratis traditioneel ontbijt, tevens zijn er al grootschalige acties opgezet met bijvoorbeeld Samsung. 

Events

Zomer is hoogtij voor events, het start zo ongeveer rond Koninginnedag en loopt door tot eind van de zomer. Radio 538 wist tijdens Koninginnedag wederom een goed feest neer te zetten en trok zo'n 300.000 bezoekers naar het Museumplein in Amsterdam. Niet alleen gunstig voor het event, maar ook voor de sponsoren. Meer dan de helft van de bezoekers wist ten minsten één sponsor met naam te noemen na het event. Sponsoren van het event waren LG Mobile, Nike, Van Dobben, Mr Muscle, Dommelsch, MainEnergie, NS en Warne. Ook Festival Lowlands weet ieder jaar weer sponsoren met originele acties te trekken. Zo kun je je telefoon opladen bij de Nokia stand en kun je je kleding wassen bij de Wrangler wasserette. 

PR-stunts

Dit jaar zijn er wederom flink wat stunts en guerilla-acties bedacht. Vaak zijn deze acties lokaal, hebben niet heel veel impact of zijn toch niet echt vernieuwend. Zadelhoesjes kennen we nu wel (al kwam Jack Liberties voor lingeriemerk Hunkemöller wel met opvallende hoesjes) en de acties met vaak kleine logo's en teksten op de stoep hebben we ook wel gezien. SNS Bank kwam met een leuke post-it actie in verschillende steden met persoonlijke teksten over saldo, salaris en winkelen. Teksten die ook zijn doorgevoerd in de commercials. Maar meest opvallende stunt van het jaar is toch wel de actie van biermerk Bavaria met de Bavaria-meisjes tijdens het WK. Wereldwijd waren de meisjes voorpaginanieuws, ze kwamen in het NOS journaal, op het RTL Nieuws, op CNN en in alle Nederlandse kranten en ook online is het groot opgepakt. Grolsch kwam nog met een tegencampagne, maar dat mocht niet meer baten. Het heeft Bavaria ook wel wat gekost, maar het heeft ze voor miljoenen aan media-aandacht opgeleverd.  

Resumé

Wat je in 2010 vooral ziet gebeuren is dat campagnes en acties in toenemende mate crossmediaal worden ingezet. Hierbij vormen mobile en social media een belangrijk aspect, zeker in het betrekken en activeren van de doelgroep. Afgelopen jaar was bovendien duidelijk te zien dat internet, social media en mobile de traditionele media beïnvloeden. Niet alleen in de combinatie van middelen, maar ook het ontstaan van functies als social media-redacteur. Berichten op twitter en reacties op berichten worden opgenomen in de krant en vakmedia. Bovendien is het dit jaar voor het eerst dat televisiezenders zien dat de inzet van externe middelen als Twitter, Facebook en Hyves programma's kunnen versterken, in plaats van enkel te vertrouwen op de kracht van de eigen website. Zo werd het programma Oh Oh Cherso aangejaagd via YouTube en Hyves. Voordat het op de buis te zien was, was er online al een discussie gaande tussen gebruikers van Hyves, Facebook en Twitter op basis van de previews.  

Er zijn nog tal van andere interessante acties en campagnes te noemen, welke is jou het meeste bij gebleven en waarom? Laat het weten!

groot-Herschaalde%20kopie%20van%20DSC05021
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies