Maakt PowNed online belofte waar?

Vorig artikel Volgend artikel

Vanaf september is PowNed volop te zien op de Nederlandse televisie. Zelf spreken ze van de grootste culturele revolutie sinds de jaren 60, het beleidsplan zet de ambitie duidelijk neer en omschrijft de strategie. Andere media spreken van de Telegrafisering van het medialandschap. Toch lijkt een echte revolutie uit te blijven, want waar zit precies het wezenlijke verschil met andere programma's? Dat geldt voor TV, maar hoe zit het online? 

Maakt PowNed online belofte waar?

Online beloofde PowNed gelijktijdig met het nieuwe televisieseizoen te komen met een nieuwe en volwaardige nieuwssite dat een alternatief moet bieden voor bestaande nieuwssites. Een site met een duidelijke relatie tussen tv en online, een herkenbare PowNed signatuur en waar het altijd en overal mogelijk is om nieuws te delen via sociale netwerken en te reageren op berichten.  

Qua bezoekersaantallen (3,5 miljoen in okt, bron STIR) kan PowNed zich nog niet meten met de Nu.nl's van deze wereld. Daarentegen komen ze wel met eigen content in plaats van 'simpelweg' gebruik te maken van een RSS feed van ANP en Novum. Al komt Nu.nl wel steeds meer met eigen content of content van partners, het gros van de berichten komt toch nog steeds van de nieuwsdiensten. 

Kijkend naar sites van andere omroepen, doet PowNed het nog lang niet zo slecht. De meest vergelijkbare site, NOS.nl, spant de kroon met ruim 36,5 miljoen bezoekers in oktober, maar dat is natuurlijk een instituut waar al jaren aan gewerkt wordt. Andere goedlopende sites zijn van de VARA en TROS. 

Het bezoekersprofiel van PowNed is, niet heel verrassend, vergelijkbaar met het bezoekersprofiel van GeenStijl.nl. De site wordt met name bezocht door hoog opgeleide, jonge mannen uit de hogere sociale klasse. PowNed is wat braver dan grote broer GeenStijl en brengt ander soort nieuws. Wel met eenzelfde knipoog en tone of voice. Vraag is of PowNed voorziet in een hele andere behoefte dan GeenStijl, of dat het een extra mediakanaal biedt voor de bestaande doelgroep. 

Belangrijk aspect aan de site is de mogelijkheid tot interactie en de koppeling met social media netwerken. Gedachte hierachter is dat consumenten, met name jongeren, op een andere manier met media omgaan. Je ziet op de website van PowNed veel interactie ontstaan onder de bezoekers. Bovendien wordt er veel gereageerd op stukken. 

Wat doet PowNed op social media? Er is een eigen pagina op Hyves en Facebook, een account op Twitter, een blog en een kanaal op Zideo. Wat hierbij opvalt is dat op de verschillende kanalen nog weinig unieke content te vinden is. Zo biedt Facebook slechts basisinformatie. Voor de bezoeker valt er weinig te halen dat niet ook al te vinden is op de website. Op Hyves zie je echter wel nieuwe discussies ontstaan en zie je ook integratie van middelen. Hyves lijkt ook meer aan te slaan met 7.137 leden ten opzichte van de 595 leden op Facebook. 

Is PowNed al een volwaardige concurrent voor Nu.nl? Nog niet, maar ze zijn wel flink aan de weg aan het timmeren. Is er al te spreken van een ware mediarevolutie? Nee. Maar PowNed faciliteert met de berichtgeving maandelijks wel zo'n 3 miljoen bezoekers.  

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies