NRC online, de krant is een jongetje geworden

Vorig artikel Volgend artikel

De nieuwe digitale NRC toont zich dezer dagen in haar volle glorie. De site heeft ‘actualiteit’ als leidend principe en gooit nog ongecontroleerde nieuwsberichten zo snel mogelijk online. Rock-and-roll-legend-to-be Ernst-Jan Pfauth, chef internet van NRC, legt uit dat vervolgens heusche journalisten worden gebeld om de actualiteit van een citaat te voorzien. Een hele geruststelling, of de redactie feiten checkt of meningen gaat ventileren wordt echter nog niet geheel duidelijk. 

NRC online, de krant is een jongetje geworden

Daarnaast wordt de nrc.nl lezer verblijd met ‘het beste van het web’. Het web is daarbij twitter geworden want daar speuren de redacteuren 24/7 onvermoeibaar voor ons rond. Met deze aanpak is de krant zeker geen meneer meer, eerder een jongetje.

De digitale krant en de iPad applicatie die naast de site staan worden door een 'betaalmuur' afgeschermd van niet betalende nieuwsgierige aagjes. De krant is er met de digitale betaaleditie, die veel wegheeft van een opgeleukte pdf, in geslaagd digitaal uitgeven jaren terug te werpen. Het is te hopen dat het inhoudelijk wel een ‘paper of record’ blijft.

Achter het nieuwe complex aan online NRC activiteiten schuilt een strategie. Uitgever Hans Nijenhuis licht deze, in commentaar 703 op het juichende introductieartikel, toe.  ‘Inderdaad: de tijd dat de site een aardig alternatief voor de krant was, en gratis bovendien, is bij deze voorbij..... Als wij een nu.nl kunnen maken voor de meer dan gemiddeld geïnteresseerde Nederlander...". De huidige toon en artikelen stellen wat dat laatste betreft niet gerust. Of het moet de huidige NRC lezer een hele troost zijn dat Scarlett niet alleen in ‘Gone with the Wind’ haar man verliest, 'Scarlett Johanson trendend op twitter' (bron: nrc.nl).


Ook ‘actualiteit’ als enig hiërarchisch principe lijkt dun. ‘Stakende postbodes naar Den Haag’, of ‘Tuitert en Sauerbreij sportmensen van het jaar’ lijkt van een andere orde dan, pak ‘m beet iets met de Twin Towers; laat staan ‘Tuitert niet naar sportgala’.

 

Media mover Erwin Blom noemt de nieuwe propositie van nrc.nl en de digitale uitgaven een spagaat. Ik kan me in die beeldspraak vinden. Ik zie de spagaat vooral tussen de merkwaarde(n) van het bestaande NRC - online en offline - en het nu gelanceerde tweekoppige monster. Ik geloof met Nijenhuis dat er bestaande lezers zullen verdwijnen. Veel minder evident, gezien het enorme verschil in kleur en smaak en content, lijkt mij de aanname dat nieuwe online lezers zich zullen abonneren op de betaalde digitale editie.

 

Antoinette Hoes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies