Doelgroepdenken

Vorig artikel Volgend artikel

En weer een nieuw blad, maar wel een waar ik hartelijk om moest lachen. Henk in de Bouw, een gezonde glossy voor de bouwvakker, uitgegeven door Arbouw. Vijftien jaar lang woonde ik samen met Henk, schilder en maker van uiterst gezonde salades. Dat maakt mij ervaringsdeskundige, dacht ik zo. Ideeën voor artikelen lopen als vanzelf uit alle poriën.

Doelgroepdenken

Nu kan elke onderhoudsschilder je vertellen dat hij geen bouwvakker is, want dat werk (bij particulieren) is natúúrlijk niet te vergelijken met het werken in de bagger op nieuwbouw of het stof van een bouwplaats. Maar toch. Ik voel een onbedwingbare behoefte om voor Henk het Blad te willen schrijven. Mijn eerste artikel zou gaan over de verbazing die mannen als Henk de Schilder iedere schaft weer moeten bevechten, wanneer het Tupperwarebakje open gaat en exotische dingen als groente met vinaigrette en zeevruchten het licht zien. En dan moeten ze nog vertellen dat hun vrouw het niet heeft gemaakt, maar dat ze dit soort dingen helemaal zelf bedenken. Vervolgens wil ik voldoen aan alle vooroordelen over freelance journalistes (all play and no work) en met een knappe colegea die voedingsdeskundige is de bouw opgaan, om te zoeken naar bouwvakkende exemplaren voor een (wellicht) te publiceren kalender: 'De gezonde Henk'. Uit met die overall of sweater en laat maar eens zien welke spieren goed ontwikkeld zijn dankzij jarenlang klauteren op steigers en ladders en wat het hanteren van gereedschap met je biceps doet. En dan het favoreceptje erbij publiceren natuurlijk.

Maar ik vraag me af of bouwvakkers daar wel op zitten te wachten. Leuk initiatief van Arbouw, maar is het niet weer erg betuttelend? Zitten mannen als Henk wel te wachten op recepten voor tonijnsalade met kool? Wilen ze ook niet gewoon aangesproken worden op hun algemene interesses, waar gezondheid al dan niet een onderdeel van s? Is dit blad eigenlijk niet voor de Vrouw van Henk? Of val ik nu weer over mijn eigen vooroordelen?

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies