O Magazine nu op de iPad

Vorig artikel Volgend artikel

Oprah is een groot iPad fan en broedde sinds ze er een gekregen heeft op hoe ze het merk 'Oprah' naar de iPad kon brengen. Behalve in televisie zit Miss Winfrey ook in de tijdschriftenbranche met het naar haar vernoemde O Magazine. Dus: 1+1=3?

O Magazine nu op de iPad

Dat valt nog te bezien, maar hoe dan ook: vanaf vandaag is het decembernummer van O Magazine te downloaden op de iPad. En ik moet zeggen dat het er op het eerste gezicht gelikt uit ziet.

We zien een filmpje van Oprah in full HD ter introductie van de cover en bij de afsluitende colomn 'What I know for sure'. Het jaarlijks terugkerende artikel, de kerst 'favorite things' lijst, toont producten in een 360 graden view en via overzichtsbalken en -pagina's van de producten kun je makkelijk heen en weer scrollen. In het artikel met de beste romans van 2010 kun je kiezen tussen een uittreksel van het boek lezen of het meteen kopen, de titel delen met vrienden of benoemen als jouw favoriet. Je favorieten kun je vervolgens oproepen via het navigatiemenu onderaan de pagina. Ook leuk vind ik de prachtige foto´s van eetbare lekkernijen, waarbij, door op een icoontje te klikken, het recept verschijnt.

So far, so good. Maar het blijft natuurlijk een Amerikaans tijdschrift, dus net als in de papieren versie van O Magazine krijg je te maken met reclame. De pop ups komen nog niet helemaal soepel: even lijkt het of er een bug in de app zit, maar dan verschijnt er ineens een paginagrote reclame van Disney of Lexus.

Ook had ik toch verwacht dat men meer gebruik zou maken van de mogelijkheden die de iPad biedt. De basis blijft toch een vrij lineair verhaal. Ook miste ik bijvoorbeeld muziek bij de artikelen. En waarom zijn de sociale media niet geïntegreerd? Gelukkig krijg ik elke 5 minuten wel de oproep om vooral mijn feedback te geven (wat je overigens kan uitzetten), dus Oprah krijgt mijn verhaal misschien nog wel te horen.

Voor 2,99 dollar heb je O Magazine voor iPad. Daarmee heb je niet het volledige tijdschrift zoals dat offline verschijnt tot je beschikking, maar wel de hoofdartikelen. Ter vergelijking: als ik dit tijdschrift in hard copy bij de American Bookstore op het Spui koop, ben ik meer dan 8 euro kwijt. Twee euro had ik er vandaag wel voor over, maar ik verwacht niet dat ik elke maand 2 euro voor een vergelijkbare update ga betalen.

Spannend om te zien hoe geprobeerd is dit tijdschrift tot leven te brengen op de iPad. And there's more to come. That I know for sure.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies