Hebben kranten nog toekomst?

Vorig artikel Volgend artikel

Kranten hebben al jaren te kampen met een teruglopend aantal abonnees, zo bleek ook weer uit te meest recente cijfers van het Instituut voor Media Auditoring: HOI. Dit heeft directe gevolgen voor het vinden van adverteerders voor de krant. Dat de Telegraaf Media Groep (TMG) 100 procent aandelen in Hyves heeft gekocht lijkt dan ook vooral een redmiddel om aantrekkelijk te blijven voor adverteerders. 

Hebben kranten nog toekomst?

Iedereen valt nu over TMG heen omdat zij geld willen verdienen aan het goedlopende sociale netwerk Hyves. Het eigen Geenstijl.nl roept Hyvers zelfs op het profiel te deleten. Wat is er verkeerd aan dat TMG grootaandeelhouder is van Hyves? Het is niet zo dat het merk wordt aangetast of dat Hyves ineens minder integer is. TMG krijgt er enkel een platform bij om een podium te bieden voor adverteerders, maar dat werkt niet anders dan dat het voorheen ook al mogelijk was om op Hyves te adverteren. De overname van Hyves door TMG komt niet geheel onverwachts. Er is al langere tijd een beweging zichtbaar waar kranten moeten kijken naar andere manieren om overeind te blijven. 

De krant als brengervan nieuws kan zijn positie niet langer waarmaken en een exclusief verhaal is steeds moeilijker te krijgen zonder dat het internet er al mee aan de haal is gegaan. Internet loopt in negen van de tien gevallen ver vooruit op wat er in de krant staat. Betekent dit dat de krant zijn langste tijd gehad heeft? Nee. Krantuitgevers worden nu echter wel gedwongen nieuwe wegen in te slaan en zich duidelijker te positioneren. Zij moeten andere keuzes durven te maken. Het FD laat lezers online voortaan betalen voor nieuws en de TMG gaat op overnamepad en versterkt de positie als multimediabedrijf. NRC Handelsblad is eerst in buitenlandse handen gevallen en kiest er nu heel duidelijk voor om niet het snelle nieuws te brengen, ze weten dat ze die slag zullen verliezen, maar voor kwalitatief goede achtergrond stukken. Het AD, ook in buitenlandse handen, zet zich nog meer dan voorheen neer als de krant van het publiek met het persoonlijke verhaal.

Mensen kunnen slecht tegen verandering waardoor er vaak kritiek komt op stappen die genomen worden. Kijkend naar de journalistiek is er de afgelopen decennia natuurlijk relatief weinig veranderd. Niet dat de journalistiek heeft stil gestaan, maar de komst van de computer en de fax hebben het vak niet wezenlijk veranderd. De journalistiek heeft altijd mee moeten bewegen op de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Deze natuurlijke veranderingen hebben de kern van de journalistiek niet aangetast. De huidige ontwikkelingen van internet hebben hier echter wel directe invloed op: nieuws is sneller, consumenten zijn kritischer en willen in dialoog. Uitgevers van kranten moeten met een inhoudelijke vertaalslag komen om nog meerwaarde te bieden.

Dit vraagt voor sommige titels om een drastische koerswijziging, niet alleen om overeind te blijven, ook om de kwaliteit van journalistiek hoog te houden. Er is meer nodig dan een krant toegankelijk maken voor de iPad, e-readers, smartphones en internet. Niet alle krantentitels zullen in de toekomst blijven bestaan. Ondanks dat het sterke merken zijn die de geschiedenis van de Nederlandse media kenmerken, hoeft het verdwijnen van titels niet per definitie erg te zijn. Zolang er een divers aanbod blijft van kranten met een duidelijke positie en met meerwaarde. Kranten zullen de komende decennia zeker nog gelezen worden.

In de hausse over social media en internet wordt vaak vergeten dat er een hele grote groep mensen is die dagelijks zijn of haar krant leest. De totale oplage van de Nederlandse kranten in het tweede kwartaal van 2010 was 2.781.208, hierin zijn de grote regionale media en de huis-aan-huis kranten nog niet eens meegenomen. Gemiddeld besteden consumenten op werkdagen nog 30 minuten aan het lezen van hun krant en in het weekend drie kwartier. Het Sociaal en Cultureel Planbureau concludeerde in september dat kranten nog steeds behoren tot een van de belangrijkste informatiebronnen voor de Nederlandse consument. Zolang kranten blijven bieden waar de consument behoefte aan heeft, zal de krant blijven bestaan.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies