Gryps - de verbindende schakel tussen markt en wetenschap?

Vorig artikel Volgend artikel

Nederland kent een nieuw (media) adviesbureau: Gryps, een initiatief van de Faculteit der Letteren van de VU.

Gryps onderscheidt zich naar eigen zeggen door expliciet kennis uit verschillende vakgebieden van de Letteren Faculteit in te zetten bij vragen. En aangezien letteren faculteiten doorgaans nogal wat disciplines omvatten, brengt Gryps een communicatief, cultureel, kunstzinnig en/of historisch perspectief in. Daarnaast bieden ze ondersteuning in de vorm van toegepast onderzoek, advies en training. "Daarmee vormt Gryps de verbindende schakel tussen markt en wetenschap," aldus de website.

Gryps - de verbindende schakel tussen markt en wetenschap?

Zo gebruikt Gryps in de workshop 'Lessen van Meesters uit de Oudheid' oude wijsheden om moderne vraagstukken te beantwoorden. De Metamorfosen van Ovidius stonden in het teken van het idee dat alles verandert. Wat daar voor nu uit valt te leren voor organisaties maakt Gryps inzichtelijk. 

Overigens is dit concept niet helemaal nieuw: ik werkte als student Communicatiekunde aan de UU ook regelmatig mee aan adviezen voor overheidsinstellingen. Dan beoordeelden wij bijvoorbeeld een website vanuit de theorie op gebruikersvriendelijkheid en wij presenteerden onze bevindingen aan de organisatie tijdens het laatste college. Universiteiten zoeken vaker naar manieren om kennis in de praktijk te brengen. Maar de VU heeft er nu dus een apart bedrijf voor opgericht.

Ik begrijp de naam 'Gryps' niet helemaal. Het roept een negatieve connotatie bij mij op: alsof iets me gaat grijpen terwijl ik daar niet zo'n zin in heb. In het Pools betekent het zoiets als 'een briefje dat gevangen elkaar toespelen'. Maar de naam bliijkt terug te gaan op het mytische dier met de kop en vleugels van een adelaar en het lijf van een leeuw, de griffioen (in het Grieks dus 'gryps'). De vernoeming is ongetwijfeld symbolisch, maar is de leeuw dan de wetenschap of de markt? Vragen, vragen...

Leuk vind ik dit concept wel en het brengt me eigenlijk meteen terug bij mijn eigen letteren studie (mooie tijd!). Maar of er behoefte aan deze wetenschappelijke verdieping is bij degenen die adviesbureau´s inhuren vraag ik me af. Wat denken jullie?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies