Trends in TV Formats

Vorig artikel Volgend artikel

Wat kunnen we in het komende seizoen verwachten aan spetterende formats en trends? Wat wordt The Next Big Thing? Personalty-driven formats of een nieuwe vorm van reality? Interactieve talentshows of misschien event-achtige gameshows?

Trends in TV Formats

Big Brother is al weer zo lang geleden (1999) en eigenlijk zijn we wel weer toe aan zo’n internationale kijkcijferkanon dat wereldwijd miljoenen aan de kijkbuis weet te kluisteren.

Aan tafel gisteren tijdens het 20e Omroepcongres: Laurens Drillich, creatief directeur Endemol, formatmakelaar Patty Geneste en netmanager Roek Lips. Matthijs van Nieuwkerk, host van het Omroepcongres, draaide er dan – uiteraard- niet om heen en informeerde direct OF er überhaupt wel sprake is van een Next Big Thing in formatland.

Drillich kwam met de nieuwe Endemol UK show “The Money Drop”  als internationaal vernieuwend format. “ Een grote gameshow met inzet van social media.” Op de MIPCOM die a.s. maandag van start zal gaan in Cannes wordt verwacht dat o.a. dit format hoge ogen zal gooien. In een persbericht van Endemol wordt hierover gezegd: “ Endemol wil bring a line up of groundbreaking new ‘hybrid’ formats that cross over programming genres and media platforms. All will be available to the international market for the first time at MIPCOM 2010."

Drillich licht toe: “We zoeken naar genre-overstijgende formats. Eigenlijk een beetje een tussenvorm. The Moneydrop ( The Million Pound Drop genoemd in de UK) is ook een event en loopt van maandag tot en met zaterdag”, waarbij kijkers dus online mee kunnen spelen.
“Happy Entertainment” is volgens Patty Geneste van Absolutely Independent,
het nieuwe genre dat (internationaal) successen boekt. Geen afzeiktv meer dus. “ Het programma moet eindigen met een glimlach.”
Roek Lips, netmanager van de publieke omroep kwam met voorbeelden van tvformats uit TV Lab. Zo is het genre misschien wel niet nieuw ( Dorpse Meiden bv is een ouderwetse realityserie) maar is bij de ontwikkeling van veel tvformats gebruik gemaakt van diverse media om het programma aan te jagen. Upside Down en Lipdub zijn goede voorbeelden hiervan. Hierbij wordt o.a. facebook, radio, het laten zien van ruwe montages online en twitter ingezet om het programma te promoten.

Albert Verlinde zei tijdens het Omroepcongres hierover: “Een goed nieuw format is helder en knalt al op papier. Het moet een strakke formule zijn die zich onopvallend laat aanpassen en vernieuwen. RTL Boulevard is zo’n format”. Presentator en boegbeeld van de nog steeds populaire show weet als geen ander waar hij het over heeft. “ Teveel aanpassingen binnen een succesformule moet je ook niet willen, dat wordt meteen afgestraft door de kijker.” Hij doelde hiermee op het feit dat Boulevard wel eens afweek van het format.  Verlinde: “ Wat wij wel doen zijn subtiele veranderingen. RTL Boulevard blijft zich ontwikkelen met inzet van jonge mensen op de redactie en gebruik makend van social media.”

 bron: Nationaal Omroepcongres 2010

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies