TV meets Twitter

Vorig artikel Volgend artikel

Wat wordt er in tweets over je tv programma gezegd? Wanneer vindt er een dip plaats tijdens het programma en welke deelnemer is populair? Zo maar een greep vragen die je aan de hand van de zogenaamde “twitter mash-up tool” zou kunnen beantwoorden.

TV meets Twitter

Het ontwikkelen van goede televisieprogramma’s is het mooiste vak dat er is! En ik kan het weten want ik draai ook al weer wat jaartjes mee binnen dit vakgebied. Maar tijden veranderen. Om de kijker te blijven boeien moet je innoveren en ook tvmakers weten inmiddels dat je niet voorbij kan gaan aan social media. Time for a Change!
Met deze insteek vond gisteren het Nationale Omroepcongres plaats in ’t Spant in Bussum. Iedereen die iets betekent ( of wil betekenen) in omroepland was van de partij. Matthijs van Nieuwkerk nam de presentatie voor zijn rekening en grote namen binnen Hilversum werden aan de tand gevoeld.

Waar we vroeger alleen de kijkcijfers en marktaandelen binnen kregen, kunnen tvmakers en adverteerders nu ook andere inzichten verwerven. Televisie en twitter zijn als gebundelde kracht sterk in opkomst. Steeds meer programma’s jagen actief een zogeheten hashtag aan waarmee alle comments over een tv-programma overzichtelijk zijn terug te vinden. Achter de schermen wordt nu door de publieke omroep, RTL en Talpa gewerkt aan een zogenaamde mash-up tool die precies meet wat er waar over gezegd wordt.

Netmanager Roek Lips maakte dit gisteren bekend tijdens het Omroepcongres in ’t Spant in Bussum. De tool is ontwikkeld bij de publieke omroep tijdens TV Lab en wordt nu gehanteerd bij The Voice of Holland. Tijdens de middagsessie “ Hoe nieuwe media oude media kunnen helpen” ging Lips hier verder op in.

“Het gaat om delen in plaats van (alleen) te zenden. We zijn allemaal marketeers en door je doelgroep te betrekken bij het tvprogramma kan je je bereik en impact vergroten.” Vervolgens liet Lips een schema zien waarin het twitterverkeer inzichtelijk werd. Met de zogenaamde mash-up tool kan je precies zien op welke momenten er ware twitter-pieken ontstonden en waar de kijker even niets te melden had. Verder kan je achterhalen welke keywords populair waren in combinatie met de hashtag.

De software is dus voor TV Lab ontwikkeld en wordt nu gedeeld met de commerciëlen. Beide partijen geven aan dat andere zendgemachtigden kunnen aanhaken in een volgend stadium. En wie weet gaat het nog de wereld over.

Een kritische noot: het aantal fanatieke twitteraars die online tweets de wereld insturen met hun mening over een tvshow is nu nog vrij klein. En meteen de tweede vraag die opkomt: wat gaan tvmakers uiteindelijk doen met de gegevens? De line up aanpassen? Het decor veranderen? Toch maar die ene kandidaat een tweede kans bieden?

Maar zeker onder het motto “Time for a change”  kan er gezegd worden dat er met de inzet van deze tool een nieuwe fase is  ingegaan op het gebied van televisie & social media.

Bron: 20e Nationaal Omroepcongres

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies