Oude gewoontes in een nieuw jasje

Vorig artikel Volgend artikel

De 17-jarige Reinoud Homan uit Drenthe heeft de media vorige week flink bezig gehouden. Hij kondigde aan een stierenvechteropleiding in Spanje te gaan volgen. Als eerste niet-Spanjaard. Hot nieuws natuurlijk! In de uitzending van de MaDiWoDiVrijdagshow van Paul de Leeuw bleek het echter om een uit de hand gelopen grap te gaan en gaat hij de opleiding niet volgen. Niet direct een onderwerp dat we snel in de top 10 beste journalistieke acties van 2010 hoeven terug te verwachten.

Oude gewoontes in een nieuw jasje

Met de komst van Sociale Media is het aantal nieuwsbronnen aanzienlijk toegenomen. Hyves heeft in Nederland een bereik van 64% en Facebook 36%. En dit biedt veel kansen. Het snel vinden van ooggetuigen (zoals bij het neergestorte vliegtuig van Turkish Airlines op Schiphol waarbij het nieuws via Twitter werd gebracht) en out-of-the-box invalshoeken voor een artikel, de mogelijkheid om (internationaal) mensen te interviewen via bijvoorbeeld Skype – en op deze manier leuke relevante content aan het artikel toe te voegen – etc. Aan de andere kant staat de betrouwbaarheid van de informatie van dergelijke bronnen ter discussie. Een account is eenvoudig opgezet en je bent klaar om je voor te doen als iemand anders. Denk bijvoorbeeld aan de recente Twitteractie via de hashtag carglasszuigt en het daarbij behorende fake account met onder meer de reactie: ‘mensen die berichten posten met de hastag #carglasszuigt, ik wil jullie erop wijzen dat onze juristen zich beraden op stappen tegen jullie’. Dit zorgde natuurlijk voor het spreekwoordelijke zetje, waardoor de # een wereldwijde trending topic werd.

Het lijkt nu alsof het lastig is voor de media om met dergelijke bronnen om te gaan; wie is betrouwbaar en wie niet? Maar volgens mij is het antwoord hierop niet heel complex. Het begint (zoals altijd) bij de basis; verifieer en gebruik meerdere bronnen. Zo ook bij sociale platformen als Facebook, Hyves en Twitter. Natuurlijk begrijp ik dat de druk om het nieuws als eerste te brengen niet altijd de ruimte laat voor deze stap. Verslaggevers vallen continu over elkaar heen om de nieuwskoning van de dag te zijn. Maar wat moet je doen als journalist als je ongeverifieerde informatie wilt communiceren? Simpel; geef aan dat het hier om dergelijke content gaat! Dit kan via letterlijke bewoording als ‘niet geverifieerd’, maar er zijn ook charmantere oplossingen als het toevoegen van de bron – ‘….’ aldus @.... Hiermee zijn ‘embarassing moments’ veelal te voorkomen en kan het nieuwsbericht door de lezer ook op waarde worden geschat. Een mooie bijkomstigheid is dat Pieter Storms op deze manier hopelijk ook het zwijgen kan worden opgelegd.

Rianne van der Sar

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies