Social Media Pizza Speurtocht

Vorig artikel Volgend artikel

Wie in Marketing wil werken moet zichzelf kunnen verkopen. Vandaar dat het ons drie maanden geleden geen slecht idee leek om voor de lancering van ons nieuwe bedrijf OKGO. in elk geval maar vast een gedegen launchcampagne te bedenken. Geïnspireerd door een sessie over transmediale storytelling tijdens SXSW besloten we een speurtocht langs tal van Sociale Media uit te zetten, en zo de traditionele reclamebureaus duidelijk te maken dat de kanalen waarop zij zich op dit moment richten aan het veranderen zijn. Hoe we hun aandacht trokken? Nou gewoon, met een pizza. 

Zoals je in bovenstaande making-of kunt zien is er de nodige voorbereiding in het pizzaproject gaan zitten. We hebben pizza's bezorgd bij alle creatief directeuren van de grote reclame- en mediabureaus, talloze online bureaus en een groot aantal vakmedia & influentials. Buiten de regio Amsterdam werden kartonnen exemplaren bezorgd, die een dag eerder al op de bus waren gegaan, maar in de meeste gevallen pas een dag te laat werden bezorgd.

Ook met het bezorgen stuitten we soms op pech. In twee gevallen was het bedrijf in kwestie recent verhuisd, in 1 geval was de geadresseerde persoon niet langer werkzaam bij het bureau (Linkedin wist van niks) en in nog een aantal gevallen was onze 'contactpersoon' op vakantie. Toch wisten de pizza's uiteindelijk een hoop mensen te bereiken, zagen we aan de bescheiden buzz op twitter, en de uiteindelijke bezoekcijfers op onze website. 

6561a5d0e7a56109e5c221c16d510a06_full

Veel ontvangers pikten de hint in de pizzadoos dus goed op. Het idee was ze getriggered zouden raken op zoek te gaan naar de afzender - ene '@vitomancante' - wat natuurlijk duidt op een twitterprofiel. Via een link op die account zouden ze hun zoektocht vervolgen naar een profetisch artikel op Dutchcowboys uit 2005, waarin ze een hint naar YouTube zouden aantreffen die ze naar Facebook stuurde, waarna ze via een fotoset op Flickr uiteindelijk op www.okgo.nl belandden. Daar was tot 20.00 's avonds een livestream van een ontbrekend stukje pizza te zien. Om 20.00 zetten we onze site live met onderstaande showreal: 

Misschien wel een van de opmerkelijkste learnings uit dit project was dat een niet bestaand persoon - onze vriend Vito Mancante - in staat was om maar liefst 51 vrienden te maken op Facebook. Dat de term 'viral' in de volksmond nog steeds regelmatig verward wordt met 'guerilla'. Dat je met een strak draaiboek en twee koeriers slechts 50 pizza's op 1 werkdag kunt bezorgen (klinkt als een erg slecht businessmodel). En dat mensen bij ontvangst van een gratis pizza, toch klagen als deze lauw is (terecht, waarvoor excuus).

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies