Consument wil Location Based Services

Vorig artikel Volgend artikel

Sommige mensen vinden Location Based Services (LBS) een inbreuk op de privacy. Toch is een groot deel van de consumenten (51 procent) bereidt om zijn of haar locatie te onthullen in ruil voor koopjes of relevante informatie. Dit blijkt uit het JiWire Mobile Audience Insights onderzoek onder 2260 consumenten.

Consument wil Location Based Services

Over het algemeen zijn mannen eerder geneigd om hun huidige locatie kenbaar te maken om location based informatie te ontvangen dan vrouwen (52 procent man versus 42 procent vrouw). Als je echter kijkt naar leeftijdscategorie krijg je een iets ander beeld.

In de leeftijd 18 tot 24 jaar is de helft van de mannen en de helft van de vrouwen geneigd om de verblijfplek prijs te geven. Daarna zit er een verschil tussen mannen en vrouwen, waarbij vrouwen juist gewilliger zijn om te laten weten waar ze zich bevinden. Vanaf het 55e levensjaar schiet het verschil ineens de andere kant op en geven mannen weer sneller hun verblijfplaats vrij (zie ook één van de tabellen in de image). Mensen in de leeftijdscategorie 25 tot 34 jaar staan het meest open voor location based informatie.

De informatie die consumenten het liefst ontvangen is geënt op shoppen en dan met name shoppen met korting. Mensen ontvangen het liefst coupons, gevolgd door informatie over de dichtstbijzijnde winkel, reviews van winkels, aanbiedingen en contactinformatie.

JiWire keek ook naar de meest gebruikte location based applicaties. Op dit moment zijn dat applicaties met GPS en programma's om de weg te vinden als Google maps, de review applicatie Yelp, netwerksite Facebook (waarmee LBS door Places nog makkelijker wordt) Foursquare, Weather en Around Me.

Het onderzoek laat zien dat consumenten bereid zijn om een stuk privacy op te geven in ruil voor relevante content. Een aantal jaar geleden was LBS voor velen nog een futuristisch idee. Met de komst van smartphones met GPS en internet zitten de ontwikkelingen in een stroomversnelling. Het aantal smartphone gebruikers stijgt dit jaar naar verwachting met 37 procent, absoluut gezien een toename van 2,3 miljoen telefoons. Het lijkt het een kwestie van tijd dat, wanneer je ergens voorbij loopt, er advertenties verschijnen die precies aansluiten op jouw profiel (denk Minority Report.) Net als dat je online nu natuurijk al overal gepersonaliseerde advertenties hebt. Krijg je toch nog een beetje de creeps van dergelijke activiteiten, dan kun je je hiervoor natuurlijk altijd afschermen door niet kenbaar te maken waar je je bevindt.

De PDF van het volledige rapport vind je hier.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies