Bloghelden: Boek over de Nederlandse weblog geschiedenis

Vorig artikel Volgend artikel

Frank Meeuwsen nam in zijn eerste jaar als zelfstandig ondernemer de schone taak op zich om een boek te schrijven over de vaderlandse webloggeschiedenis. Als online professional was hij halfweg de jaren 90 van de vorige eeuw getuige van het ontstaan van de eerste blogs. Wat begon als nieuwsbrieven via e-mail en het delen van linkjes groeide uit tot een medium wat nu niet meer valt te weg te denken, en de standaard werd voor tal van nieuwssites.

Bloghelden: Boek over de Nederlandse weblog geschiedenis

In Bloghelden komen de eerste webbloggers van Nederland (1995 - 2005) uitgebreid aan bod. De hobbyisten die met hun dagboek de basis legden voor het fenomeen 'lifeloggen' maar ook de ondernemers, uitgevers en redacteuren die uiteindelijk zeer succesvol werden met deze nieuwe manier van contentpublicatie en er zelfs hun beroep van maakten zoals Henk de Hooge (Dutchcowboys), Stephan Fellinger (Blogo), Dominique Weesie (GeenStijl), Erwin van der Zande (Bright) en Francisco van Jole (Journalist).

Voor internetpioniers die net als mijzelf al eind jaren 90 aan het rondneuzen waren op het wereldwijde web lezen de eerste hoofdstukken van Bloghelden als een vermakelijk feest der herkenning. Het gegeven dat je vroeger geen hyperlinks in een e-mail kon versturen en de introductie van een blogsysteem als Blogger.com zijn vergeten herinneringen terwijl het boek maar 15 jaar terug gaat in de tijd. Het drukt ons met de neus op de feiten hoe snel de ontwikkelingen de afgelopen jaren zijn gegaan.

Met Bloghelden wilde Frank Meeuwsen een geschiedenis documenteren die anders ongetwijfeld verloren was gegaan. Daartoe schreef hij een boek dat niet alleen voor diegenen die erbij waren interessant is, maar ook voor journalisten, mediawetenschappers, studenten aan communicatie- en mediaopleidingen en iedereen die affiniteit heeft met digitale media.

Bloghelden verscheen deze maand niet alleen als boek (€19,95) maar ook als gratis .txt document voor diegenen die het op hun mobiel willen lezen of er een app van willen maken; er bestaat een twitterfeed, widget en - uiteraard - een blog.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies