Verhouding journalist en PR 'meisje' onder vergrootglas

Vorig artikel Volgend artikel

Er is altijd een gezonde spanning tussen PR (voorlichting, communicatie, geef het beestje een naam...) en journalistiek. Journalisten die dagelijks worden overladen met persberichten en 'relevante' onderwerpen aan de ene kant, actieve PR (meisjes) aan de andere kant die hun boodschap onder de aandacht willen brengen. De Universiteit van Amsterdam (UvA) gaat hier (opnieuw) onderzoek naar doen. 

Verhouding journalist en PR 'meisje' onder vergrootglas

Zes jaar geleden deed de universiteit ook al een 'vluchtig' onderzoek naar deze relatie. Eén van de belangrijkste conclusies destijds was dat 'de journalistiek nauwelijks een antwoord heeft op het numerieke overwicht en de voortschrijdende professionalisering van de voorlichtings- en communicatieafdelingen in alle sectoren van de samenleving. Dat de invloed van deze diensten door de meeste journalisten schromelijk wordt onderschat met alle gevolgen van dien.' 

Het nieuwe onderzoek gaat verder in op de groei van de PR branche en meetbaar maken om zo aanbevelingen te doen aan journalisten zodat zij hun positie ten opzichte van voorlichters kunnen versterken.

Wat me hier (als PR meisje) aan opvalt is dat journalisten worden neergezet als mensen die beschermd moeten worden en zelf geen selectie kunnen maken in nieuws en non-nieuws. Het gros van de journalisten neemt echt niet klakkeloos het nieuws over dat 'geplugd' wordt en zijn echt wel kritisch in wat zij op hun bord krijgen. Al zijn er ook voorbeelden die iets anders laten zien...     

Dat journalisten zich bewust zijn van de 'beïnvloeding' door PR-ers blijkt wel uit de columns en artikelen (van heuse journalisten) die regelmatig verschijnen in de media zoals deze en deze over de domme en oninteressante mediabenadering van communicatie mensen. Coopr introduceerde onlangs een terugkerende rubriek 'De PR-klaagmuur' waarin journalisten hun kant van het verhaal geven.

Zolang journalisten kritisch blijven op zichzelf en op de berichten die binnenkomen en zich bewust zijn van wat wel en geen nieuws is, werkt de journalistiek zoals het zou moeten werken: het brengen van relevante content voor het publiek. Daarbij heeft de PR-medewerker natuurlijk ook de verantwoordelijkheid om kritisch te zijn op wat hij/zij naar buiten brengt. Niet alles als 'nieuws' te bestempelen en dat bij journalisten neer te leggen. Maar misschien ben ik niet de meest objectieve persoon om dit te beoordelen... Inmiddels ben ik wel nieuwsgierig naar het onderzoek. 

Bron: Villamedia

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies