Britney’s billen zonder Photoshop

Vorig artikel Volgend artikel

The Mirror kwam half april met het bericht dat Britney Spears heeft geweigerd haar modefoto’s die zijn gemaakt voor Candie’s digitaal te laten verbeteren. Een bron volgens de Mirror: ‘Britney is proud of her body - imperfections and all.’

Britney’s billen zonder Photoshop

Wel heeft de ster toegestaan bewerkte foto’s tegelijk te publiceren met originele beelden. ‘highlighting the pressure on women to look perfect’, aldus de Mirror.

Wel vaker komen er beelden naar boven die onbewerkt zijn, maar meestal in een sfeer van sensatie: Uitgelekte beelden! Ster X heeft flubberbenen! Dat het nu officieel gebeurt door de ster zelf (en/of haar management) is misschien van grote betekenis.

Onbewerkt beroemd

Ik moest meteen denken aan een onderzoek van Stichting Mijn Kind Online: ‘Onbewerkt beroemd’ door Marion Duimel (mei 2009). In dat onderzoek komen een aantal opvallende dingen naar voren.

Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat jongeren die meer ervaring hebben met het bewerken van hun eigen foto's, minder ontevreden zijn met hun lichaam.

Wat onderzoeksresultaten:

Mijn Kind Online vond geen directe relatie tussen mediaconsumptie en zelfbeeld: jongeren die meer ‘mode-media’ gebruiken hebben geen beter of slechter zelfbeeld dan anderen.

Wel zijn de mode-media gebruikers zich bewuster van de maakbaarheid van hun uiterlijk. Ze zijn niet minder tevreden, maar zouden wel vaker iets willen veranderen. Gelukkig zien deze jongeren ook vaker mooie dingen bij zichzelf (ogen, mond, haar). De meeste jongeren hebben een (kritisch) maar realistich beeld van zichzelf.

Bij sommige jongeren is de balans zoek: 1 van de 7 zou best een operatie willen. En juist deze jongeren weten niet altijd dat beelden in de media zijn gefotoshopt. 

Kennis van het het feit dat foto’s worden verbeterd voor publicatie is dus belangrijk voor het zelfbeeld van jongeren. En nog beter is het als ze er zelf ervaring mee hebben. Door zelf hun eigen foto’s te bewerken (de helft van de jongeren doet dat) begrijpen ze hoe het werkt zijn ze toleranter naar onvolmaaktheden in henzelf en anderen.

Britney on an mission

Hopelijk heeft de publicatie van de foto’s een gunstig effect op jonge meiden die nog niet weten wat er allemaal digitaal bewerkt wordt.

En misschien is het feit dat juist Britney Spears het doet wel extra sterk. De media heeft haar groot gemaakt en heeft daarna ook haar menselijke kant heel groot in beeld gebracht…

Bekijk Britney’s foto’s: Mirror.co.uk

Lees samenvatting en onderzoek van Stichting Mijn Kind Online

beeld: Mirror.co.uk


Astrid Poot

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies