Hoe Spotify ons muziekgebruik gaat veranderen [SXSW]

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de laatste keynote sessie van SXSW hier in Austin wordt de 26-jarige CEO van Spotify - Daniel Ek - geinterviewed op het hoofdpodium door een journalist van WIRED. Het interview is weinig opzienbarend, maar voor diegenen die Spotify nog niet zo goed kennen toch een leuke introductie. Spotify is een abonnementsdienst die streaming muziek aan biedt. Elke artiest, elk album, elke track. In je webbrowser en op je mobiel, legaal.

Hoe Spotify ons muziekgebruik gaat veranderen [SXSW]

Wat dat betekent is dat we in de toekomst niet meer een avond hoeven uit te trekken om onze iPod of MP3 speler te updaten met allerhande nieuwe muziek. We hoeven die muziek zelfs niet meer te downloaden. Via Spotify zoek je gewoon je favoriete artiest op en zet diens nieuwe album op. Of je maakt een playlist aan van je favoriete tracks. Dankzij P2P techniek begint de plaat onmiddelijk te spelen en hoef je dus net als dat je van old-school MP3's gewend bent niet te wachten.

Kritiek punt is nog het open karakter van de dienst. Wie een publieke playlist aan maakt en anderen om een bijdrage vraagt loopt het risico dat een onhandige co-samensteller de lijst verwijdert. Iedereen heeft immers gelijke rechten in Spotify.

Volgens Ek beoogt Spotify dan ook niet het zoveelste Social Network te worden. Last FM-achtige diensten zoals 'suggested music from friends' zitten voorlopig dan ook niet in de pijplijn. Spotify maakt liever gebruik van bestaande tools zoals Facebook en Twitter. 'Daar hebben mensen al een vriendenomgeving en delen ze dingen, dus proberen we die diensten zoveel mogelijk in de onze te integreren' aldus Ek.

Spotify is vooralsnog alleen nog maar in een aantal Europese landen te verkrijgen. Ek geeft toe dat het hem met name in de VS 'ontzettend veel moeite kost om deals met alle publishers en contentowners te sluiten'. En dat is jammer, want Spotify komt in Zweden al standaard mee op elk mobieltje dat je er koopt. We kunnen niet wachten tot Nederland aan de beurt is. En zijn erg benieuwd of Apple binnenkort ook een Cloud-achtige oplossing voor iTunes aankondigt.

Bekijk hieronder de sketchnote van Ek's interview die ik vanmiddag maakte:

sketch_spotify
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies