Zo en dan nu echt een goed boek over crossmedia communicatie

Vorig artikel Volgend artikel

Vorige week is het boek “Crossmedia communications: an Introduction to the Art of Creating Integrated Media Experiences” van Drew Davidson uitgekomen. Het is een prachtige verzameling schrijvers die hier aan heeft meegewerkt; topnamen als Henry Jenkins (Convergence Culture) Adam Greenfield (Everywhere) en Brenda Laurel (Hamlet on the Holodeck) bijvoorbeeld.

Zo en dan nu echt een goed boek over crossmedia communicatie

In het boek wordt uiteengezet wat crossmedia communicatie (CMC) nu precies is. Als je het boek leest ontstaat een helder overzicht van de breedte van het terrein. Terwijl in Nederland de term crossmedia al enige tijd om verkeerde redenen gehyped is. En vervolgens dus aan verval onderhevig gemaakt - helaas wordt de eerste de beste internetcampagne al onder die noemer geveegd - wordt in dit boek duidelijk dat de oorsprong van crossmedia heel dicht ligt bij wat Henry Jenkins ‘transmedia’ noemt.

Dat is handig, dan kunnen we die discussie (over het verschil tussen crossmedia en transmedia) ook eens afsluiten. Het boek is een cursusboek en dient ter ondersteuning van lessen in crossmedia voor studenten. Tegelijk is het vooral een uitstekend boek voor de professionals: communicatiemedewerkers, reclamemakers, programmamakers, mediaplanners, etc. om eens echt een goed inzicht te krijgen in waar het nu precies om gaat bij crossmedia communicatie. Door de medewerking van zoveel goede mensen heeft het boek een sterk niveau. En kan het bijdragen aan het verder professionaliseren van crossmedia communicatie, hopelijk ook in Nederland.

Natuurlijk is het boek op een ‘innovatieve’ manier uitgegeven, onder een creative commons license. De platte tekst van het boek is gratis te downloaden (ook voor e-readers). In het boek zelf staan echter mooie illustraties die helpen een beter beeld te vormen van het veld. Daarnaast is er een DVD te verkrijgen met materiaal dat je kunt gebruiken bij het uitvoeren van de opdrachten in het boek. We zijn nu bezig om op basis van dit boek een reeks masterclasses crossmedia communicatie verder uit te werken.
 

Monique de Haas

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies